A nyersanyagok ára az idei május–júliusi mélypontjuk óta emelkedik. A Bloomberg nyersanyagindex idén a májusi mélypontot követően szeptemberre közel 8 százalékkal emelkedett. A Brent olaj hordónkénti ára a júniusi mélypontja óta 30 százalékkal drágult dollárban, amit az OPEC+ kitermelési korlátozásai erősítenek. Ennél is fontosabb, hogy a gázolaj ára globálisan 52 százalékkal, Európában 60 százalékot meghaladó mértékben emelkedett. Mindezek önmagukban befolyásolják a fogyasztói árakat, és a nyersanyagimportőr országokban ezt a hatást tovább erősíti, hogy a dollár gyakorlatilag minden devizával szemben erősödött július közepe óta.
A nyersanyagok közül is kulcskérdés a gázolaj áremelkedésének mértéke. Miért ilyen lényeges a gázolaj?
A gázolaj a gazdaság működésének alapanyaga. Kiemelt ipari energiahordozó, hiszen a személygépjárművek tömege mellett a kamionok, a hajók, a vonatok, a mezőgazdasági munkagépek és az ipari nehézgépek, sőt az óceánjáró hajók is ilyen üzemanyagot vagy ezt tartalmazó származékot használnak. Az ipar és az agrárium nem működik gázolaj nélkül, és a termékek lokális, regionális és globális szállítása is erősen gázolajfüggő. Jelenleg éppen ennek a kulcsterméknek számító energiahordozónak van historikus csúcsa közelében az ára, jelentősen elválva felfelé a nyersolaj hordónkénti árától. Történelmileg hiába erős az együttmozgás a kőolaj árváltozásával, az egyes olajvégtermékek ára jelentősen elválhat a nyersolaj árától. A jelenlegi árakban tapasztalható elválás oka a gázolaj hiány, ami több tényezőre vezethető vissza.
A fő ok, hogy a finomítók kapacitásai nem elégségesek a világ gázolajkeresletének kitermelésére.
A piac állapotát jól jellemzi, hogy a nyár folyamán Európában napi 700 ezer hordóval csökkent az olajfinomítók termelése az egy évvel korábbihoz képest – ez kapacitásaik megközelítőleg 6 százaléka –, míg az Egyesült Államokban a finomítók körülbelül 90 százalékos kapacitáson üzemeltek. Felmerül a kérdés, hogy miért nem teljes kapacitáson termeltek.
A finomítók berendezései normál hőmérsékletre és nem extrém időjárási viszonyokra lettek tervezve. Az USA-ban a hurrikánszezon és az extrém meleg, Európában a hőhullámok akadályozták a termelést. A finomítók teljes kapacitás melletti folyamatos működtetése 37-40 Celsius-fok felett nem megoldható. Ahogyan egy motor is túlmelegedhet, ezek a berendezések is függnek a hőmérséklettől. A szakaszos lepárlás során a nyersolajat több száz Celsius-fokra melegítik, hogy különböző eljárásokkal a megfelelő molekulákat alakítsák ki a gázolaj, a benzin, a kerozin és az egyéb olajtermékek előállításához. Ezt követően a végtermék kinyeréséhez le kell hűteni a felhevített olajat a további kémiai folyamatok megvalósításához. Ez a hűtési folyamat normál hőmérséklet mellett sztenderd folyamatnak tekinthető, de 40 fokos külső hőmérséklet mellett nehéz a visszahűtés. Emellett az extrém időjárás miatt a jellemzően nyárra koncentrálódó karbantartási folyamatok és javítások is lassabbak. Egyes karbantartások egy-egy finomító akár egy hónapos leállását is okozhatják, ahogy tapasztalhattuk a schwechati finomítónál 2022-ben.
A finomítóknak minimális mozgásterük van az egyes olajvégtermékek keresleti alakulása szerint módosítani a végtermékarányokat a folyamat során. A kis mozgásteret kihasználva igyekeztek a nyári kerozin- és benzin-többletigényt is ellátni, emiatt a gázolaj kitermelése kis mértékben, de relatíve háttérbe szorult.
Mostanra számottevő hiány alakult ki a piacon, ez magyarázza a gázolaj árának jelentős növekedését.
A hiány gyorsan nem kezelhető, mert sem a kapacitások nem bővíthetők, sem a meglévő kapacitások nem alakíthatók érdemben más végtermékarányok előállítására. Mindezt erősíti, hogy a finomítók egy adott forrásból származó és kémiai tulajdonságú nyersolajra vannak optimalizálva. Ha az uráli olaj helyett más nyersolaj érkezik, azt csak jelentős hatékonyságveszteség mellett képesek felhasználni.
Gyors megoldások nem várhatók. A gázolajhiányt Európában tovább fokozza, hogy Oroszország szeptember közepén exportkorlátozást vetett ki a gázolajra. Európában megszokott a gázolajhiány, az viszont, hogy külső piacról sem érhető el a szükséges mennyiségben, nem tekinthető normál állapotnak. Amíg fennáll a piaci zavar, az iparban és a közlekedésben további költségnövekedés várható. Reményre adhat okot, hogy szeptember–októberben csökken a gázolajigény, mert a nyár végével kevesebben utaznak az emberek, majd véget érnek a mezőgazdasági munkálatok is. Ez azonban nem jelenti, hogy a helyzet gyorsan megoldódik. Márpedig a gázolaj piac normalizálódása kulcsfontosságú a gazdaság működéséhez és a közlekedés költségeinek csökkentéséhez. Ha a hiány elhúzódik, másodkörös inflációs hatásokra számíthatunk, ami az infláció csökkenését lassíthatja, vagy az áremelkedések újabb kockázatát vetíti előre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.