A legnagyobb hazai flottakezelő vezérigazgatójaként az átlagosnál nagyobb figyelemmel kísérem a céges mobilitásban zajló változásokat, különösen a fenntarthatóság területén. Fontos azonban megérteni, hogy a valódi fenntarthatóság messze túlmutat azon, hogy csak elektromos járművekkel bővítjük flottáinkat. A mobilitás egészét kell újragondolni, ami nem kis feladat, legyen szó egy fős mikrovállalkozásról vagy több száz, akár több ezer céges autót igénylő vállalatról. A közelmúltban rendezett éves konferenciánkon lehetőségünk nyílt felmérni mintegy 200 hazai cégvezető véleményét a témában, az ebből leszűrt eredményeket és a saját meglátásainkat integrálva szeretném jobban megvilágítani a legfontosabb kérdéseket.
Felmérésünk azt mutatta, hogy a hazai cégvezetők 45 százaléka fontolgatja az elektromos flottára való átállást a következő 3 évben. Azonban a fenntartható működés a flottakezelésben nem csupán azt jelenti, hogy elektromos járművekre cseréljük a flottát. A mobilitás teljes koncepcióját újra kell értelmezni. Kutatásunk alapján egyre nagyobb az érdeklődés az átfogó mobilitási csomagok iránt: a vezetők közel kétharmada tervez kialakítani ilyen megoldást a közeljövőben. Így tehát a jelenleg kínált céges autó mellett integrálnák a tömegközlekedést, a mikro- és megosztott mobilitási szolgáltatásokat, de akár a nem motorizált lehetőségek, például a kerékpározás népszerűsítését is. Ezáltal olyan rugalmas, környezetbarát rendszer alakítható ki, amely a legkülönbözőbb igényeket elégíti ki, és csökkenti a teljes kibocsátásunkat. A holisztikus megközelítés nem csupán a környezetvédelmi aggályokra ad hatékony választ, de elősegíti az egészségesebb, aktívabb életmódot, széles körben alkalmazva pedig a városi zsúfoltságot is enyhítené.
A greenwashing, a csupán a látszat kedvéért hozott „zöld” intézkedések valós és kritikus problémát jelentenek a vállalati világban. Könnyű fenntarthatóságot hirdetni anélkül, hogy tényleges változásokat hajtanánk végre. A mélyreható klímavédelmi és biodiverzitási kezdeményezések, ahogyan azt a felmérésünk is tükrözi, még nem terjedtek el széles körben a magyar vállalati szférában. Bár a cégek közel 60 százaléka rendelkezik környezetvédelmi cselekvési tervvel és a kibocsátásokat is mérik, kézzelfogható projektekről közel sem számoltak be ennyien. Hogy csak egy példát említsek, faültetési program a válaszadók mindössze 13 százalékánál működik, míg mintegy ötödük nem is gondolt még arra, hogy a klímavédelem terén lenne tennivalója. Ami minket illet, korábban bevett gyakorlatunk volt, hogy a mért károsanyag-kibocsátásunkat ügyfeleinkkel, partnereinkkel és kollégáinkkal közösen végrehajtott faültetési akciókkal kompenzáltuk. Felismertük azonban, hogy átfogóbb és hosszabb távú projektekkel jelentősebb hatást tudunk elérni. Tavaly ősszel együttműködésre léptünk a WWF Magyarországgal és elsőként egy, a tiszaugi ártéri erdők területén kivitelezett élőhely-rekonstrukciós projektet támogattunk. A 20 ezer őshonos fa elültetését lehetővé tévő kezdeményezéssel a korábbi akcióknál sokkal nagyobb területen megvalósuló és azoknál jóval összetettebb zöldítési folyamat részeseivé váltunk. A klímavédelem és a biodiverzitás témája szorosan összefügg, és minden vállalatnak lenne dolga mindkét területtel.
Felmérésünk egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a vállalatoknak milyen kihívásokkal kellett szembenézniük az elmúlt időszakban. Az új járművek növekvő költségei, a késedelmes szállítások széles körben komoly problémát jelentettek a vállalati döntéshozók számára, míg az üzemanyagárak emelkedése vagy az elmúlt években általánossá vált távmunka-modellek kevesebb zavart okoztak. A kihívások azonban lehetőségeket is kínálnak a változásra, az innovatív megoldásokra. Rugalmas lízingmodellekkel és különböző hajtásláncú járműtípusok kombinált alkalmazásával például a költségekkel és kiszámíthatatlanul változó gazdasági környezettel kapcsolatos aggályok orvosolhatók – miközben a hosszú távon fenntartható működést sem szorítjuk háttérbe.
A vezető flottakezelők feladata, hogy a fenntartható flotta-ökoszisztémára való áttérés élére álljanak. Ez nem csupán azt jelenti, hogy elektromos és hibrid járműveket biztosítanak az ügyfelek részére, hanem azt is, hogy támogatják az elektromos járművek infrastruktúrájának fejlesztését, a mobilitást holisztikus szemlélettel kezelik, és mindemellett biztosítják, hogy működésük és kínálatuk összhangban legyen a fenntartható gazdaság elveivel. A szektor fejlődésének élvonalában működő vállalatok kötelessége olyan változásokra ösztönözni, amelyek a túlmutatnak a puszta megfelelésen, és környezetünk aktív gondozására irányulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.