Az ismert gyerekmondókát egy kicsit újragondolva egy súlyos gazdasági kihívásra szeretném felhívni a figyelmet. Az átköltött verzióban persze nem a tej a lényeg, hanem a munkahely.
Magyarország két részre szakadt: az ország északi és nyugati felében jellemzően 1 százalék közelében van a munkanélküliség, és óriási a munkaerőhiány. Ezzel szemben néhány keleti és déli megyében még mindig 7 százalék közelében ragadt az állástalanok aránya, mégpedig a munkahelyek hiánya miatt. Erre a kettősségre a gazdaságpolitika és a közgazdászok első reakciója, hogy a magyar munkaerő nem elég mobil.
Ösztönözni kell tehát a mobilitást, hogy a szabad munkaerő és az üres álláshelyek találkozzanak.
A kormányzat továbbra is elkötelezett a teljes foglalkoztatás mellett, így ebből a szempontból érthető, hogy a problémával, amit ez a kettősség okoz, kezdeni szeretne valamit. Arról nem is beszélve, hogy ha már a versenyképességet is javítani szeretnénk, akkor bizony ezt a fajta strukturális gondot mindenképpen fel kell számolni hosszú távon.
A kormány újabb, lakásmobilitást támogató intézkedéseket vezet be, amelyekkel a hírek szerint rövid és középtávon szeretné megoldani a problémákat.
Az ötlet támogatható, ám vannak kétségeim azzal kapcsolatban, hogy a mobilitás vajon akár középtávon is megoldást hoz-e. Ha csak ezzel kívánjuk kezelni a helyzetet, akkor bizony könnyen egy sokkal nagyobb veszéllyel találja szemben magát a gazdaságpolitika: kiürül a vidék.
A kormányzat javaslatai azonban valóban megoldást hozhatnak – rövid távon. A lakásépítés támogatása elengedhetetlen, hiszen az egyre csak erősödő kereslet bizony kínálati korlátokkal szembesül.
Főleg a nyugati országrész, a főváros és a megyeszékhelyek lakói vagy az oda beköltözni kívánók szembesülnek ezzel. A lakásárak elszaladtak, amit a bérnövekedés nem feltétlenül követ le. Mindennek hatása, hogy a mobilitást erőteljesen korlátozza a lakhatás és annak emelkedő költségei.
Az otthonteremtési programok mindebben segítséget nyújthatnak (akár a CSOK, akár az 5 százalékos áfakulcs), ám ez megint csak ott teremti meg a kínálatot, ahol a kereslet is van, vagyis tovább ösztönzi az ország szegényebb felének kiürülését. Nem azt mondom, hogy ezekre a programokra nincs szükség. Amit hiányolok, az az ezeket kiegészítő hosszú távú szemlélet és megoldás.
A mobilitás ösztönzése természetesen a vállalati oldalról is működik. Egyrészt a piac kikényszerítette, másrészt ma már ezt az alkalmazkodást az állam is segíti. A kormány bevezette a munkásszállás kialakításához nyújtható támogatást, emellett a vállalatok kedvezményeket kapnak a munkásszállások és a bérlakások építéséhez, és még nem is említettem a dolgozóknak adható lakáscélú támogatást.
Mindez megint csak rövid távon hoz megoldást, mert a magyar társadalom nem rendezkedett be a bérlakások használatára: sem a jogrendszer, sem a tulajdonosok, sem a bérlők. Magyarországon az ingatlantulajdon továbbra is státuszszimbólum.
Ebben hosszú távú szemléletváltásra lenne szükség, a bérlakáspiac szabályainak megfelelő kialakítására. Ez tartósan ösztönözhetné a mobilitást, és nem csak rövid távon lenne megoldás.
A végére hagytam talán a legfontosabbat, amiről bár beszél a kormány, de intézkedést még nem foganatosított. A munkaerőpiaci feszültségeket úgy is meg lehet oldani, ha a munkahelyeket visszük oda, ahol munkaerő van, és nem fordítva. Ez a hosszú távú szemlélet. Szükség van a lemaradt vidékeken a munkahelyteremtésre, de a közmunka erre nem megoldás.
A külföldi működő tőke beáramlásának ösztönzése, a hazai nagyvállalatok támogatása – ezekre kell több figyelmet fordítani. Nem feltétlenül az alapján kell támogatni, hogy milyen típusú munkaerőt vesznek fel, hanem az alapján, hogy hol hozzák létre ezeket a munkahelyeket. Persze mindehhez az oktatás és az aktív munkaerőpiaci eszközök használata is elengedhetetlen.
A kérdést halogatni pedig már csak azért sem érdemes, mert a következő egy évtizedben mindezekre – lényegében a felzárkóztatásra – még kevesebb külső forrás áll majd rendelkezésre, amennyiben a hírek igaznak bizonyulnak, és az ország az uniós költségvetésből jóval kisebb mértékben részesül majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.