Miért csatlakozott a Goodwill Pharma az Elite programhoz?
Célunk, hogy pár éven belül tőzsdére lépjünk, mivel rendkívül jó finanszírozási lehetőség. Számtalan külföldi példa van arra, hogy egy bizonyos cégméret fölött szinte elkerülhetetlen a tőzsdei jelenlét. Gyorsító pályára állítja a vállalatot egy ilyen kaliberű forrásbevonás.
Hogyan néz ki a gyakorlatban a program?
Egy éve vagyunk tagok. A gyakorlatban vannak egyrészt online tananyagok: sokat olvasunk, és olyan feladatokat kapunk, amelyeket szét lehet osztani a cégen belül. Akad olyan feladat, ahol kimondottan a stratégiaalkotás a fontos, van, ahol a marketing- vagy a pénzügyi ismeretek. Az életet szimuláló helyzetekben kell rájönnünk a megoldásokra, így leszünk felkészültek. Másrészt kétszer volt már kétnapos londoni konzultáció is. Ilyenkor különböző angol üzleti iskoláktól érkeznek előadók, akik egy-másfél órás kurzusokat tartanak, utána pedig workshopszerűen megvitatjuk a cégek által felhozott problémákat.
Mik az eddigi tapasztalatok, mit tanultak meg, ami fontos lehet a későbbiekben?
Fontos rész a programban a stratégiaalkotás. Nyilván eddig is volt stratégiánk, de ha az elképzeléseink kapcsán jó kérdéseket tesznek fel és ötleteket adnak, az sokat segít. Fontos továbbá, hogy a kijelölt stratégiától ne térjünk el még akkor sem, ha az rövid távon helytelennek tűnik. Egy másik jelentős tapasztalat a pozicionálás. Megtanították, hogy rossz út magasabb minőségű szolgáltatást vagy terméket adni a versenytársaknál olcsóbban. Olyan méretű cégeknek, mint a Goodwill Pharma, nem az olcsóság a cél, hanem a különlegesség. Értékesebb szolgáltatást kell nyújtani, adott esetben drágábban is, mint a vetélytársak.
Segít a program megtanulni a tőzsde logikáját is?
Már gyakorlattá vált, hogy minden üzleti döntés előtt átgondoljuk: hogyan reagálna erre a piac. Ugyanakkor elsősorban nem az árfolyammozgás számít. Egy olyan kis tőzsdei szekcióban, mint a miénk, a jó befektetők bevonása az elsődleges cél. Olyan intézményi befektetőkre van szükségünk, akik hosszú távú növekedésre játszanak. Fontos, hogy a befektető képes legyen részt venni a stratégiai tanácsadásban is, illetve szeretnénk kihasználni a befektetők hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerében lévő szinergiákat.
Egyéb vállalatfinanszírozási módszereken is gondolkodnak?
Nem dőlt el, hogy a tőzsdére lépés lesz-e a fő forrásbevonási módszer. Kézenfekvőnek tűnik előtte egy komoly banki forrásbevonás. A cég jelen állapotában és az alacsony kamatkörnyezetben viszonylag könnyen tudnánk az árbevétel 50-100 százalékát elérő, hosszú távú banki hitelhez jutni. De nem a forrás megtalálása nehéz, hanem az, hogy mire költsük a megszerzett forrást. Ki kell találnunk, hogyan fejlődünk tovább belföldön, illetve hogy az exportpiacainkat hogyan építjük fel. Egyértelmű lenne a szolgáltatás- és termékpaletta bővítése, de indíthatunk egy másik üzletágat is.
Mit látnak, melyek a tőzsdei jelenlét előnyei és hátrányai?
Pozitív hozadék lesz a láthatóság és a hitelesség. Egy bizonyos méret fölött a cégek nem üzletelnek családi vállalkozásokkal, a nagy megrendeléseket a nagy vállalatok viszik el. Ugyanakkor jelentős ellenérvek is vannak. Családi vállalkozásként nehéz döntés, hogy az irányításba részelegesen be kell vonni másokat is. Olyan csapattal kell együtt döntenünk, amelyik nincs a napi munka közelében. Jelentősen növekszik továbbá a kötelezettségek száma is: a negyedéves riportok elkészítése komoly erőforrásokat köt le. A transzparenciának azért sem örülünk feltétlenül, mert kiszivároghatnak a terveink, hogy milyen területeket akarunk fejleszteni, milyen irányba akarunk elmozdulni.
Nem visszatartó erő, hogy a BÉT-en régiós összehasonlításban csekély a forgalom?
Úgy látom, hogy a hazai intézményi befektetők folyamatosan keresik a lehetőségeket. Ha van jó sztori, jönnek a befektetők. A gyógyszeripar töretlenül fejlődik, így mindig van pénz és lehetőség ebben az ágazatban.
A londoni konzultációk során megismertetik egymással az azonos iparágba tartozó cégeket?
Egy csoportban különböző iparágakhoz tartozó cégek képviselői jelennek meg. Konkurenciával nem találkozunk, erre figyelnek a szervezők. Mivel a csoportban nincsenek versenytársak, könnyen tudunk tapasztalatokat cserélni egymással, ötleteket adunk és kapunk. De a londoni alkalmakkor csak általános információkat hallunk. Az iparági sajátosságot mi magunk tudjuk; feltételezik, hogy aki a tőzsdére kívánkozik, az ismeri a saját szektorát.
Itthon mennyire lehet bővülni? Mennyire lefedett a magyar piac?
Teljesen. A piaci torta pedig nem lesz nagyobb: ha új termékkel vagy szolgáltatással jelentkezik valaki, az óhatatlanul részesedést vesz el valaki mástól. A gyógyszeripart a multinacionális vállalatok dominálják, nagyjából 95 százalékban. A Goodwill Pharma kkv-ként üde színfolt a piacon, itthon csak négy-öt magyar családi vállalatot tudok még mondani.
Mi a Goodwill Pharma ütőkártyája?
A hazai gyógyszeriparon belül két növekedési módszer volt. Vannak olyan cégek, amelyek a rendszerváltás körül egy gyárat vagy egy gyártóegységet privatizáltak, beruházással fejlesztették, és most értékesítik, amit le tudnak gyártani. Mi fordítva csináltuk: szolgáltatással jelentünk meg a piacon, ezt bővítettük, de a cél végig az volt, hogy legyen gyártókapacitásunk is. Ráadásul még kutatás-fejlesztést is végzünk. Összességben mi azt adjuk el, amire igény van. Ehhez keresünk gyártópartnert, vagy bővítjük a saját kapacitásainkat.
Vannak még a piacon lefedetlen területek?
Jellemző, hogy a multinacionális cégek gyártásban, marketingben vagy értékesítésben nagyon profin dolgoznak, de mindig akadnak olyan területek, ahol hanyagul, ráérősen reagálnak. Az ilyen piaci réseken egy gyorsan mozgó kis „cirkálóval” meg lehet előzni őket.
Mely külföldi országokban terveznek piacra lépni?
Magyarországról mind a hét szomszédos országot szeretnénk elérni, Szerbiában már erős a jelenlétünk, onnan is a környező államokba akarunk továbbmenni. De elsősorban a hasonló méretű országokban, Szlovákiában, Csehországban vagy a balti államokban kívánunk terjeszkedni. Ehhez keressük a forrásokat és a megfelelő csapatot. Szerintem az egyik kulcskérdés, az emberi erőforrás megtalálása. Ugyanakkor a német vagy osztrák piacon is lehet érvényesülni. Ha sikerül komoly kapacitást és egy jó ellátási láncot biztosítanunk, akkor ígéretes lehetőség, hogy a közép-európai bérszínvonalon tudunk termékeket gyártani és értékesíteni nyugati piacokra.
– Tevékenység: gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, táplálékkiegészítők és orvostechnikai eszközök gyártása, forgalmazása
– 100 százalékban magyar tulajdonú, családi vállalkozás
– Az értékesítés nettó árbevétele (2016) 3,25 milliárd forint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.