Felértékelődött az egészségünk, átalakult az életvitelünk, tudatosabbá vált a hozzáállásunk – talán ez a három kiemelt tényező vezérli azt a nagyszabású átalakulást, amelyen az élelmiszer-fogyasztás a Covid–19 hatására átmegy. A változatosságot és személyre szabottságot zászlajára tűző táplálkozás 2.0 nem pusztán egy divatirányzat, hanem valódi paradigmaváltás: a megközelítés ahhoz segíti hozzá a fogyasztót, hogy okosan, saját szabályokat kialakítva, adottságaihoz, életviteléhez és egyéni szükségleteihez igazodva étkezzen.
Miközben a pandémiát megelőzően a vásárlók kicsiny, de tudatos csoportja alkalmazta ezt a szemléletet, a világjárvány hatására az egészségünk megőrzése minden eddiginél hangsúlyosabbá vált, és gyakorlatilag minden szinten megjelenik, kezdve az immunrendszerünk kielégítő működésétől a krónikus betegségek megelőzésén át a fizikális-mentális jóllétig.
A helyes táplálkozásnak mindegyikben kulcsszerepe van, így az egészségtudatos szemlélet elterjedése új kihívások elé állította az élelmiszeripart is – ráadásul a fogyasztónak ma már nemcsak az a kulcsfontosságú, hogy egy termék a saját egészségére jótékony hatással legyen, hanem az is, hogy előállítása minél kisebb terhet rójon a természeti környezetre. Ezek a trendek már a pandémiát megelőzően is fontos szerepet játszottak a termékfejlesztésekben, de a járvány felgyorsította a folyamatokat:
a gyártók most is az aktuális trendeknek és elvárásoknak megfelelően viselkednek, növényi alapú termékekkel, magasabb rosttartalommal, a só- és cukormennyiség, illetve a zsírtartalom csökkentésével, vitaminok és ásványi anyagok hozzáadásával reagáltak az új fogyasztói elvárásokra.
Bár a változások alapvetően a fenntarthatóság irányába mutatnak, a műanyag csomagolással szembeni averziót például a fogyasztók könnyen feláldozták az élelmiszer-biztonság oltárán. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. által és a Nestlé közreműködésével végzett év eleji országos reprezentatív kutatásból például az derült ki, hogy
az élelmiszer-vásárlásban az íz (a megkérdezettek 86 százalékának meghatározó jelentőségű), a minőség és a megbízhatóság (83 százalék), illetve az ár (82 százalék) foglalja el a prioritási dobogót. Ehhez képest az élelmiszerek környezetbarát csomagolását csak a válaszadók 57 százaléka tartotta fontosnak.
Az is láthatóvá vált, hogy az élelmiszer-biztonsági és praktikussági elvárások az élelmiszerek csomagolásánál bőven megelőzik a környezetbarát szempontokat: az előbbieket a résztvevők 79, az utóbbiakat, tehát az újrahasznosíthatóságot és a visszaválthatóságot csupán 69 százaléka ítélte fontosnak, így ez a felsorolt szempontok fontossági sorrendjében az ötödik helyre szorult vissza.
A Covid–19 jelenléte nem csupán azzal járt, hogy minden korábbinál fontosabbá vált, hogy mennyire biztonságosan van becsomagolva egy adott élelmiszer, de
élénkebb lett a kereslet a hosszú távon eltartható élelmiszerek iránt is.
Szintén keresettebbek lettek a fortifikált, hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó termékek. A bélflóra egészsége általánosságban is fontosabbá vált (hiszen ez összefüggésben áll a szervezet védekezőképességével), és kitüntetett szerepet kapott a krónikus betegségek kialakulásának megelőzése is – ami nem csoda, hisz a krónikus betegségekben szenvedők és a túlsúlyosak a világjárvány első percétől kezdve kiemelt kockázati csoportba tartoznak. A rájuk leselkedő veszélyek tompítására, a rizikók csökkentésére kialakított holisztikus megközelítésben a korábbiaknál is meghatározóbbá és céltudatosabbá vált a táplálkozás.
A világjárvány másik általános tendenciája, hogy
mind a fogyasztók, mind a gyártók egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a rövidebb és ellenállóbb élelmiszer-ellátási láncra,
a pandémia tudatosságot formáló hatása miatt ezekre a fenntarthatósági szempontokra is több reflektorfény irányult. Ezeken felül
a járványhelyzet felgyorsította egyes, már korábban is jelen levő fogyasztói megfontolások térnyerését, különösképpen például a húshelyettesítő termékek fejlesztését.
A szigorúan csak növényi fehérjékből, valamint cékla-, répa- és paprikakivonatból készült burgerek és más húshelyettesítő termékek mellett már növényi alapú tonhalalternatíva is létezik.
Ezek az innovatív termékek az eredetivel közel azonos ízélményt nyújtanak, közben pedig tökéletesen illeszkednek azoknak a fogyasztóknak az elképzelései közé, akik környezetvédelmi okokból akarják csökkenteni a húsfogyasztásukat.
Ez pedig olyan szempont, amely egyre erőteljesebben és tudatosabban jelenik meg a növényi étrendeket követők választásában, messze túlmutatva a divatdiétákra és a közösségi média kérészéletű kihívásaira kihegyezett húsmentességen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.