A japán autógyártók legutóbbi biztonsági botrányában a Toyota, a Honda és a Mazda is érintett. A vád szerint az említett márkák a biztonsági vizsgára manipulált járművekkel jelentkeztek, vagy fals adatokat küldtek be, hogy gond nélkül megkapják a törésteszteken a megfelelő eredményt. Mi a véleménye erről?
Mi elsősorban a gyártási folyamatokban veszünk részt, hogy ügyfeleinknek támogatást nyújtsunk, a termékekhez nincs közünk, nem állunk közvetlen kapcsolatban velük. Japánt és azon belül a Toyotát nagyon megbízható, erős partnernek ismertem meg, az utóbbi főleg az amerikai piacon betöltött jelenléte miatt fontos számunkra.
Lapunk legutóbb azzal a címmel közölt cikket vállalatukról, hogy „Ahol autógyár van, ott a Leadec helye”. Ebből a szempontból Magyarország kifejezetten jó helynek tűnik, ugye?
Magyarország valóban nagyon jó és ígéretes hely számunkra. Már csak azért is, mert ahová az ügyfeleink mennek, oda mi is, azaz tulajdonképpen kísérjük őket. Ahol nyílik egy új gyártási helyszín, ott általában felkérnek minket szolgáltatónak. Ennélfogva mindig örülünk annak, ha új piacra léphetünk, részt vehetünk egy újonnan épített gyár működésében. Magyarország nagyon sok pozitív tulajdonsággal rendelkezik. Az egyik, hogy az elektromobilitás területén sokat fog fejlődni a közeljövőben. Nekünk ez azért fontos, mert a megfelelő szolgáltatásokat kell nyújtanunk, különösen az akkumulátorokkal kapcsolatos folyamatok támogatásában. Az is előny, hogy
Az ő segítségükre támaszkodunk mi is.
Világszerte nyolcszáz különböző gyárban vagyunk jelen, úgyhogy van tapasztalatunk ebben is, márpedig a mi megítélésünk szerint Magyarország előkelő pozíciót foglal el ebben a rangsorban.
Gyakran közvetlenül a megbízói létesítményekben és üzemekben tevékenykednek a munkatársaik. Magyarországon milyen feladatokat látnak el?
Több mint kilenc telephelyünk van itt, több mint kilencszáz munkatársunk, és a nyolcvanat is meghaladja az ügyfeleink száma, akiket kiszolgálunk. Ahogy már említettem, a folyamatokat támogatjuk, nem pedig termékeket állítunk elő, valójában üzemben tartjuk a gyárakat. A Leadecnél a gyárak teljes életciklusát vesszük figyelembe, a gépek telepítésétől kezdve az üzembe helyezésen át az installáláson keresztül a takarításig, karbantartásig, alkatrészek pótlásáig.
Öt évvel ezelőtt egy konferencián azt mondta, a technológia forradalmasítani fogja a gyártást és intelligensé teszi az üzemeket. A 2019-es állapotokhoz képest mekkora most a kontraszt?
Az automatizáció és a digitalizáció komoly fejlődésen ment keresztül ez idő alatt, nekünk, szolgáltatóknak pedig lépést kellett tartanunk vele. Több mint tízmillió eurót költöttünk digitalizációra és felhőalapú IT-szolgáltatásokra. Az új platformunk, a Leadec.os segítségével end to end tudjuk kiszolgálni a partnereinket, miközben minden tevékenységünk transzparensé válik általa. Így például össze tudjuk hasonlítani az amerikai adatokat a németországiakkal és a magyarországiakkal is. Az átláthatóság azonban nemcsak nálunk jelenik meg, hanem az ügyfeleinknél is, szóval ők is élvezhetik ennek az előnyét. A mesterséges intelligencia egyébként is csak akkor lehet sikeres, ha a digitalizációnak és az automatizációnak elértük már egy bizonyos szintjét. Ha nem, és nincsenek meg hozzá a megfelelő platformok, az MI-vel sem leszünk képesek jó eredményeket elérni.
Generatív MI-termékeket használunk a Leadecnél – mint amilyen a large language modell (LLM) – az átlagos munkanapok hatékony alakítása érdekében. Fontos dolgok ezek, de szerintem az olyan megoldásokban van inkább potenciál, mint a shopfloor, azaz az üzemi terület termelékenységének növelése – például mesterséges intelligenciával támogatott hibamenedzsment-dokumentációval.
A német gazdaság teljesítménye begyűrűzik a magyaréba. A Leadec mit tapasztal ebből?
Alapvetően ránk nincs hatással a német gazdaság teljesítménye.
Mindig arra koncentrálunk, hogy az emberek autókat vegyenek, és használják őket.
A Stuttgartban gyártott Mercedest Németországon kívül is értékesítik, például Kínában, és ugyanez a helyzet a Magyarországon előállított járművekkel is. Ezzel azt akartam szemléltetni, hogy a ténylegesen termelő vállalatokkal ellentétben mi miért nem érezzük meg a két ország közötti gazdasági relációkat. Nekünk tulajdonképpen mindig jó, amikor új fejlesztések, kapacitásbővítések mennek végbe az autóiparban – így volt ez Szentgotthárdon, Debrecenben, Győrben vagy Kecskeméten.
A tevékenységük szorosan kapcsolódik az autógyárakéhoz. Az elektromos átállás miként befolyásolja a működésüket?
A belső égésű motorral rendelkező autók gyártási folyamatait is végigkísértük, és ugyanezt tesszük az elektromos járművek esetében is. Az elektrifikáció tehát nem problémaként, hanem lehetőségként jelenik meg vállalatunk életében. Az egyik meghajtási forma kivezetésében, a másik felfuttatásában veszünk részt. Az is megfigyelhető, hogy az átállás következtében sok cég kiszervezi a szolgáltatását, vagyis ha jól csináljuk, háromszor is nyerhetünk.
Öt-hét évvel ezelőtt kezdtünk el tudatosan foglalkozni az elektromobilitással, ekkor indultak az első akkumulátoros projektjeink és az előszerelések. Az akkumulátorokról köztudott, hogy gyúlékonyak, ezért szükségesek különleges intézkedések ezzel kapcsolatban. Különböző pilotprogramokat hajtottunk végre, melyekből egyrészt tanulni szeretnénk, másrészt szakmai referenciát gyűjteni magunknak. A lényeg, hogy amikor az elektromos átállás felgyorsul, mi a sor legelején legyünk.
Mikor fog felgyorsulni?
Érdekes a szituáció, mert Kínában megvan a lendület, és a skandináv országokban is. Ezzel szemben Japán kevésbé az elektrifikációra, inkább a hidrogénre figyel. Az Egyesült Államokban fokozottan lendületbe jön az elektrifikáció, míg Németországban ennek üteme éppen csökkent. Jön a változás, csak nem akkora sebességgel, mint ahogy sokan remélték. Mi ennek az állapotnak tulajdonképpen a haszonélvezői vagyunk, mert minél tovább kitart az előző technológia, annál tovább tudjuk kiszolgálni.
A kínai termékekre kivetett magas vámok ellenintézkedéseket válthatnak ki, korlátozva az Európai Unió exportját és sérülékeny ellátási láncait, gátolva összességében az EU gazdasági növekedését. Hogyan értékeli Brüsszel döntését?
A Leadecnél örülünk annak, ha egy verseny igazságos és a feltételek azonosak.
Nem tartjuk nagyra a védővámokat, mert a gondokat csak elodázzák, nem pedig megoldják. Európának mindenképpen tanulnia kell ebből, amire minden esélye és lehetősége megvan.
Fontos ugyanakkor, hogy infrastruktúrára, erőforrásra és energiára van szüksége, mert egy biztos: a kontinens nem felejtett el autót gyártani. A politikai akaratnak inkább e három tényezőben kellene érvényesülnie. A protekcionista intézkedések helyett én ezekre összpontosítanék.
Miben látja az európai és ázsiai elektromos technológiák közötti különbséget?
Inkább a gyártók közötti eltérések a szembetűnők: a Mercedesnek például teljesen más stratégiája van, mint mondjuk a BYD-nek. Az utóbbi tűnik most a legerősebbnek, mert széles spektrumot fed le: a cellagyártástól kezdve a komplett jármű előállításáig felügyeli, kontrollálja az értékteremtési láncolatot. Az európai márkák ezzel szemben inkább a cellák beszerzése mellett teszik le a voksukat. Az mindenesetre vitathatatlan, hogy Kínában jelenleg sokkal jobban rendelkezésre állnak a szükséges erőforrások, miközben az akkumulátorok területén is több gyártási know-how-val rendelkeznek.
Milyen lépéseket tesznek a klímaváltozás elleni harcban?
Támogatjuk az ügyfeleinket abban, hogy minél kevesebb káros anyagot bocsássanak ki, és részt vegyenek a dekarbonizációban, valamint a körforgásos gazdaságban. Speciális szolgáltatási ajánlatunk a Green Factory Solution. Ennek része például a digitális hulladékkezelés, az energiahatékonyság növelése, napelemrendszerek telepítése. Ezenfelül készen állunk az úgynevezett Green Dealre, de mivel mi magunk nem termelünk, a legnagyobb lépést ezen a területen ügyfeleink érik el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.