BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fizethetnek a megtévesztésért

Mintegy félmilliárd forint bírságot szabott ki az idén a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal.

A nagy áruházláncok, a pénzintézetek, az élelmiszer-kiegészítő „csodatermékek” kifogásolható reklámozási gyakorlata adta a legtöbb dolgot a versenytanácsnak, amely előtt jelenleg több mint félszáz ügy van folyamatban – nyilatkozott a Világgazdaságnak Tóth Tihamér, a versenytanács elnöke. A legnagyobb bírságot a Crystal Institute Kft., a Flavinárium Zrt., valamint a Dunai és Társa Bt. szenvedte el: összesen 120,5 millió forintot kell kifizetniük a Flavin7-tel kapcsolatos hamis tájékoztatásaik miatt.

A nagy áruházláncok rendszeres ügyfelei a GVH-nak. Hiába a súlyos bírság, szinte mindig ugyanazt a versenyjogsértést követik el: kifogásolhatók az árfeltüntetési módszereik, illetve sokszor olyan termékeket hirdetnek újságjaikban, amelyek már az akció elején nem kaphatók, vagy eleve irreálisan alacsony készletre építenek. Az efféle tisztességtelen, vevőcsalogató reklámokat a GVH következetesen üldözi. Legutóbb a Tescót százmillió, az Auchant harmincmillió forint megfizetésére kötelezte.

Külön ügycsoportot képeztek a széles sávú internetes szolgáltatókkal szemben lefolytatott eljárások. A hivatal szerint megalapozatlanul magas sávszélességekkel csábították a kuncsaftokat. A cégek maguk is elismerték: azokat nem tudják teljesíteni. Gond volt a hűségszerződésekkel is. A versenyhivatal megköveteli, hogy ha valamilyen igen kedvezményes díjat reklámoz a mobil- vagy akár a széles sávú internetszolgáltató, akkor jól láthatóan-olvashatóan tüntesse fel annak legfontosabb feltételét, a 12 esetleg 24 hónapos hűségszerződést – mondta Tóth Tihamér. Hasonló hibákba esnek a pénzintézetek is. Gyakran kínálnak különböző komplex termékeket, rugalmas, vonzó hiteleket, de azok feltételei általában nem derülnek ki hirdetéseikből. A CIB Bankot és a Raiffeisen Bankot ilyen – lakáshitelekre vonatkozó – probléma miatt bírságolta kilencven-, illetve nyolcvanmillió forintra a versenyhivatal. A pénzintézetek szerint a GVH irreálisan magasra teszi a tájékoztatási mércét. Kétségtelen: bizonyos komplex termékek nehéz kihívás elé állítják a marketingszakértőket. De ha a bankok vagy akár más piaci szereplők olyan konstrukciókat hoznak létre, amelyekben a kedvező díjnak rengeteg feltétele van, úgy elvárható tőlük, hogy valós, a fogyasztót megfelelően tájékoztató reklámokat állítsanak ezek szolgálatába – hangsúlyozta Tóth.

Az utóbbi időben fogyasztós ügyekben is akad példa arra, hogy a cég különböző kötelezettségeket vállal, és erre tekintettel elnézőbb vele szemben a GVH. Legutóbb megszüntette az eljárást az Axa Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár ellen, mert az ígéretet tett az érintett fogyasztók kárpótlására, és programot készített a fogyasztói tájékozottság és tudatosság növelésére. A kötelezettségvállalás még viszonylag új intézmény, a hivatalban folyamatosan gyűjtik a tapasztalatokat, hogyan tudják optimálisan használni a verseny érdekében. Azt el akarják kerülni, hogy a jogsértők pusztán vállalásokkal megússzak a bírságot, kvázi legalizálják a gyakorlatukat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.