Az Európai Bizottság felmérése szerint a 3,3 százalékos mutatónknál csak Romániában és Írországban alacsonyabb (3,0 és 2,1 százalék) ez az előirányzati hányad a 2007–2013-as uniós költségvetési időszakra. Valamelyest javít a képen, ha a hétéves közvetlen támogatási előirányzatot összegszerűen vizsgáljuk: így a tizedikek vagyunk a huszonhét tagállam sorában.
Elöljáróban ez utóbbira hívta fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség lapunk kérdéseire válaszolva. Az európai uniós források felhasználását vezénylő intézmény emlékeztetett arra, hogy a bizottsági kimutatás kizárólag a kkv-knak dedikált forrásokat tartalmazza, ám nálunk a vállalkozások ennél többhöz is hozzáférnek.
Az Új Magyarország fejlesztési terv Gazdaságfejlesztési operatív programjában (GOP) például az eddig meghirdetett pályázatok 183 milliárd forintos teljes keretének 42 százaléka minősül közvetlenül kkv-knak dedikált forrásnak. Ugyanakkor a fennmaradó 58 százalékból a nagyvállalatok számára elérhető keretre kis- és közepes vállalkozások is pályázhatnak, s ezt meg is teszik: itt meghaladja a 30 százalékot az a rész, amelyet megszereznek.
További lehetőségeket jelentenek a visszatérítendő (Jeremie típusú) források (mikrohitel, hitelgarancia, kockázati tőke), amelyeket ugyancsak a kkv-knak dedikáltak, és a GOP egynegyedét adják.
„A kamarák számára nem meglepőek a bizottsági számok, magunk is számtalanszor jeleztük ezt mind a döntéshozók, mind közvélemény felé” – közölte Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Szerinte 2006 eleje óta látszik a folyamat, s a hatása most érzékelhető széles körben. Ha csak a visegrádi négyeket nézzük, az utolsó helyen áll Magyarország, ez önmagában megdöbbentő.
Az új tagok közül százalékosan Szlovénia szánja a legtöbbet (17,6) a keretéből a vállalkozásoknak. A legfejlettebb országokban általában tíz százalék fölött, sőt esetenként húsz százalék közelében van a kkv-előirányzat aránya. Ez azt látszik igazolni, hogy a kkv-szektor a gazdaság egyik motorja, és fejlettsége egyben a gazdasági fejlettség fokmérője is.
A kamarai vezető szerint a magyar kkv-k előnyben részesítését indokolja az is, hogy uniós társaikhoz képest hátránnyal indultak, tőkeellátottságuk, hitelképességük és hitelezési hányaduk jóval gyengébb, így könnyen kiszorulhatnak még a hazai piacról is. Kevesli, hogy közvetlen gazdaság- és vállalkozásfejlesztésre hét év alatt az EU-keret maximum ötöde, 1300-1400 milliárd forint jut. Még drámaibb a kép, ha a versenyszektor évi 3000 milliárdos beruházásához viszonyítjuk az évi 180-200 milliárdos támogatást.
A jelenlegi helyzetben csak akkor van értelme akárcsak a 3,3 százalékos támogatásnak, ha biztosítják a hatékony felhasználáshoz szükséges gazdasági környezetet is – véli Rácz Margit, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének tudományos igazgatója. E téren azonban szerinte nyoma sincs a nemzeti stratégiának. A kkv-k fenntartható fejlődésével kecsegtető átfogó gazdaságpolitikai csomag hiányában kicsi a valószínűsége annak, hogy az igazán rászorultak ezzel a támogatással kikerülhetnek nehéz helyzetükből. A foglalkoztatás emelése, a szakképzés fellendítése csak piacképes kkv-szektor megléte mellett biztosítható.
egfelelő feltételek esetén azonban a közösségi keretből a 3,3 százalékos közvetlen támogatás elegendő lenne. Az egy főre jutó GDP-t tekintve élen járó tagállamok ma már elsősorban azokat a vállalkozásokat támogatják imponálóan magas arányban, amelyek az informatika és a környezetvédelem területén kecsegtetnek kiugró eredményekkel.
A teljes EU-keretet tekintve az előkelő 6. helyen áll Magyarország a 27 tagállam közül, még a kkv-előirányzat összegével elért 10. helyezés is elmegy, de rendkívül komoly problémát jelez a 3,3 százalékos arány – véli Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Hogyan lesz így új munkahely, ha a versenyszférában dolgozók kétharmadát foglalkoztató kkv-k csupán ekkora támogatást kapnak? – kérdezett vissza. Szerinte Magyarországnak most leginkább új munkahelyekre, új termelő beruházásokra és új értékek előállítására van szüksége, mert ebből lesz szociális biztonság és életminőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.