BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális ütemű a magyar élelmiszer-kiskereskedelmi piac változása

Még mindig gyors ütemben változik a magyar élelmiszer-kiskereskedelem, az idei első félév elemzése szerint. Egyre erősödik a modern bolttípusok súlya: a diszkontok növekvő szerepet játszanak, ahogyan a szupermarketek és a továbbra is terjeszkedő hipermarketek. Ennek következtében tovább koncentrálódik mind a forgalom, mind a bolthálózat. Többek között ezt mutatják a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexének 2008 első félévi adatai.

Az idei első félévben érzékelhetően nőtt a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont piaci részesedése az élelmiszerek bolti eladásából.

Részarányuk sorrendben 30, 11 és 19 százalék az idei, február-júliusi időszak adatai alapján. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalmában a legnagyobb növekedést a szupermarket érte el; a bolttípus a legutóbbi hat hónap során – értékben - 15 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított le, mint tavaly február-júliusban. Szintén növekedett az utána következő diszkont 10, hipermarket 9, hazai lánc 4 százalékkal.

Az önálló kis boltok bevételei stagnáltak. Összességében a 90 élelmiszer kategória értékben mért eladásai 7 százalékkal emelkedtek idén február-júliusban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A hazai bolthálózat legfontosabb jellemzője a folyamatos koncentrálódás. Egyrészt csökken az üzletek száma: December végén 700-zal kevesebb egység alkotta a bolthálózatot, mint egy évvel azelőtt. Ugyanakkor viszont terjeszkednek a modern csatornák, és az összes kiskereskedelmi eladótér folyamatosan növekszik.

Három éve, december 31-én 2,5 millió négyzetméternyi eladótérrel rendelkezett a hazai élelmiszer-kiskereskedelem, tavalyelőtt 2,6 millió, múlt év végén pedig már 2,8 millió négyzetméterrel. Figyelemre méltó az élelmiszer bolti eladásából a hazai láncok 28 százalékos piaci részesedése, ami Közép- és Kelet-Európában, regionális szinten kiemelkedő. Ez a csatorna a közeljövőben is fontos maradhat.

A magyar kiskereskedelem változásának egyik motorja a hipermarket. Jelenleg 127 hipermarket működik Magyarországon, szemben a múlt év végi 123-mal, és a tavalyelőtti 109-cel. A bolttípus az elmúlt tizenöt év során látványosan fejlődött: Élelmiszernél 30, háztartási vegyiárunál és testápoló szereknél 38 százalékos, kimagasló piaci részesedést ért el a Nielsen idei első félévre vonatkozó adatai szerint. A következő három év során azonban várhatóan lassul a növekedés. Újabb hiperek nyílnak, de az egy üzletre jutó forgalom valószínűleg kisebb lesz.

A diszkont terjeszkedése következtében a hagyományos kereskedelem jelentősége az eddigieknél gyorsabban csökken annak ellenére, hogy a magyar vásárlók sokkal lojálisabbak a „sarki boltokhoz”, mint a nyugat-európaiak. Jelenleg az öt magyarországi diszkont lánc (Aldi, Lidl, Penny Market, Plus és Profi) 518 egységét tartja nyilván a Nielsen. A magyar piac további jellemzője, hogy a kereskedelemi márkák általában jelentősek, noha piaci részesedésük kategóriánként eltér. A kereskedelmi márkás termékek elfogadottsága továbbra is egyre nagyobb lesz, de az eddigiekhez képest lassuló dinamikával. A növekvő fogyasztói árak miatt a promóciók továbbra is erősen fókuszban maradnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.