A lap cikkében felidézi, hogy miközben az elmúlt években a világ legnagyobb autógyárai - a Volkswagen, Peugeot Citroen, Kia Motors, Hyundai,Toyota - sorra hozták létre üzleti érdekeltségeiket Prága és Pozsony körül, a két országban csak kevesen figyeltek oda azokra a szakértőkre, akik a gépkocsigyártástól való egyoldalú függőségtől óvták őket.
Szlovákiát az elmúlt években gyakran Európa Detroitjaként emlegették. A szomszédos országban az autógyártás adja a GDP mintegy 25 százalékát. Majdnem hasonló a helyzet Csehországban: ott a szektor részesedése alig kevesebb, mint 20 százalék. Az elkészült autók nagy részét külföldön adják el. Az export felfutása jelentősen hozzájárult a két ország erőteljes növekedéséhez.
A gyártók a két országban még ma is bizakodók, bár a róluk kialakult idilli képet elcsúfítja ost a válság a növekvő munkanélküliséggel, keményebb hitelfeltételekkel, lassuló növekedéssel és csökkenő kereslettel.
További információk a keddi Világgazdaságban
Árulkodó számok*
Forrás: vg-gyűjtés
Csehország Szlovákia
Az autóipar hozzájárulása a GDP-hez (százalék) 20-21 25
Gyártás növekedése (százalék) 4-5 8-10
A szektorban foglalkoztatottak száma (ezer fő) 130 95
Várható elbocsátás (fő) 10** 10**
*2008-as adatok
**2008-09-es előrejelzés
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.