Nem tért vissza a karácsonyi szezon elején a vásárlási kedv, annak ellenére, hogy több felmérés is erős év végi forgalmat jelzett. Igaz, még csak a novemberi számokat adta ki a KSH, így decemberre még javulhat a statisztika, ez a pénzügyi válság árnyékában azonban kevéssé valószínű. A kiskereskedelmi üzletek forgalma 2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, az első tizenegy havi csökkenés pedig 1,9 százalékos volt. Az előző négy hónapban már 2 százalék alatti volt a csökkenés üteme, így csalódást keltő a friss adat, egyébként már 2007 februárja óta folyamatosan csökkenést mutat az éves alapú mutató. Októberhez képest 0,4 százalékkal szűkült az eladások volumene, 2008-ban csak kétszer – januárban és áprilisban mutatkozott enyhe havi alapú növekedés.
A szűkülő lakossági jövedelmek láttán azonban már kevésbé meglepő, hogy visszaesik a forgalom. A hirtelen beszűkült fogyasztási hitelkínálat és a gyengülő forint miatt megugró devizahitel-törlesztőrészletek is ebbe az irányba hatnak. Mindez nem túl kedvező előjel az utolsó negyedéves GDP-re nézve sem, nem kizárt, hogy másfél évtized után ismét negatív lesz a negyedéves adat.
Ismét jócskán megelőzi a visszaesésben az élelmiszereket a többi termék: előbbiek körében 1, utóbbiaknál átlagosan 2,8 százalékos volt a zsugorodás az előző évhez képest. A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletek értékesítésének volumene növekedett, ugyanakkor az összes súlyponti tevékenységcsoport forgalma csökkent. A legnagyobb mértékben az iparcikk jellegű vegyes üzletek eladásai maradtak el a 2007. novemberi szinttől.
Folytatódott – az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító – gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelmi üzletek változatlan áras forgalmának csökkenése: 2008 első tizenegy hónapjában 6,7 százalékkal, novemberben jelentősen, 21,3 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Itt is különösen nagy szerepe van a hitelhez jutási feltételek nehezebbé válásának, hiszen az eladások nagy része banki finanszírozás segítségével történik. Az üzemanyag-kiskereskedelem értékesítésének volumene az első tizenegy hónapban lényegében nem változott, novemberben 0,6 százalékkal maradt el a 2007. azonos időszakitól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.