BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szétverte az Országgyűlés a díjfizetés ellenőrzését az autópályákon

Több tíz millió forint bevételkiesést okozott, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság januárban lényegesen kevesebb autót állított és büntetett meg, mint egy évvel korábban az Állami Autópálya Kezelő - írja a Népszabadság.

A lap pénteki számában megjelent cikk szerint szétverte az autópályadíj-ellenőrzés - zavarokkal, de működő - rendszerét az Országgyűlés, azzal, hogy a közúti közlekedési törvény módosításával a feladatot az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-től, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kezébe adták, de nem biztosították ennek feltételeit. A közlekedési hatóság lényegében semmit nem kapott feladataihoz.

Az NKH-nak beígért 2,5 milliárd forint csak február közepén érkezett meg számlájára. A valamennyi fizetős utat és a határállomásokat figyelő kamerás rendszere pedig csupán terv maradt: a 17 milliárd forintos beruházással kiépítendő Nagy Testvér nem kapott szabad jelzést a kormánytól. A lap szerint ennek a következménye, hogy tizedannyi autót tartóztattak fel és hatod annyi bliccelőt bírságoltak meg az NKH ellenőrei az idén januárban, mint egy évvel korábban az ÁAK mobil csoportjai. Az állami autópályák üzemeltetését végző cég 2008 első hónapjában csaknem hatvanezer sztrádahasználót ellenőrzött, és közülük több mint nyolcszázzal ki is fizettették a személygépkocsiknál 15,3 ezer, kamionoknál 79,2 ezer forintos pótdíjat.

Az ellenőri munkába idén januárban belépő, de első ellenőrzéseire csak a hónap közepén kivonuló NKH munkatársainak viszont kevesebb mint 6500 autót sikerült megállítaniuk, és pótdíjat is csak 122 esetben fizettettek. További gond a szakhatóságnál, hogy a kormányzati megszorítások jegyében létszámstopot rendeltek el, így az NKH állományából hetven szakember hiányzik a díjköteles autópályákat és a főutakat használók megállításos ellenőrzéséhez.

A szolgálatba küldhető ellenőrök kezét pedig megkötötte, hogy feladataik ellátásához az év elején eszközeik sem voltak. Az ÁAK kártyás és készpénzes pótdíjfizetést, valamint a rendszámok ellenőrzését egyaránt lehetővé tevő 13 gépkocsija ugyanis mindaddig telephelyén lezárva vesztegel, míg azokat az NKH egy sajátos közbeszerzési eljárással meg nem vásárolja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.