BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konganak a plázák - Már csak a biztonsági őrök lézengenek

Kong az ürességtől, halódik a recesszió miatt sok amerikai pláza, valóságos szellemplázák alakultak ki - írta a The Wall Street Journal.

Az amerikai fogyasztói társadalom alapintézményei - az 50-es években kialakult hatalmas bevásárlóközpontok, amelyek a költekező vásárlók mekkáiként üzemeltek - kiürülnek, számuk fogyóban van.

A plázákat üzemeltető csoportok sok helyen nem képesek fenntartani az egyre foghíjasabbá váló központokat, ahonnan a forgalom csökkenése miatt sok üzlet kivonul.

A tekintélyes gazdasági lap rámutatott, hogy a recesszió, a vásárlási megváltozott szokásai miatt a plázák sok helyen haldokolnak. Több ilyen központban, ahol egykor fogyasztók tömegei kavarogtak, jobbára már csak biztonsági őrök lézengenek.

A hosszú ideje tartó gazdasági visszaesés az amerikai fogyasztói társadalom ikonszerű várait is megtizedeli: elemzők becslése szerint az év végéig a jelenlegi 84-ről százra fog emelkedni az úgynevezett halott, vagyis a vérszegény forgalom miatt megbénult nagy plázák száma. Ebbe a kategóriába azok a központok tartoznak, amelyek nagyjából egytized négyzetméterenként kevesebb mint 250 dollár forgalmat realizálnak; az átlag 381 dollár. A március 31. előtti egy évben 6,5 százalékkal esett vissza az üzletközpontok forgalma, a legnagyobb csökkenést a legtöbb plázát üzemeltető Simon Property Group könyvelte el. A Standard & Poor minősítő intézet a napokban lecsökkentette az üzletközpontszektor hitelbesorolását.

Ez tovább rontott olyan nagy értékesítő hálózatok helyzetén, mint a Macy''s, a J.C. Penney vagy a Sears. Utóbbi, amely sok pláza oszlopos tagja, 23 üzletét zárja be májusban és júniusban.

A General Growth Properties, amely több mint 200 bevásárlóközpont tulajdonosa, április közepén csődvédelmet kért. Szakértők szerint az üzletközpontok karrierje már a jelenlegi recesszió előtt leáldozóban volt, a válság csak felgyorsította a jelenséget.

A befektetők a sok külön üzletet befogadó központoktól az árukat ömlesztett módon, egy nagy közös térben kínáló áruházak felé fordulnak, mint a Wal-Mart vagy a Target. Ezt a folyamatot jelzi, hogy 2006 óta az Egyesült Államokban csak egyetlen új sok üzletes bevásárlóközpont nyílt, az Arkansas-i Jonesboróban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.