BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább erősödnek a hipermarketek

A magyar lakosság vásárlóerejével párhuzamosan csökken a magyar kiskereskedelmi üzlethálózat is. Nagyarányú cserélődés és a nagyobb üzletméret további előretörése vol tavaly megfigyelhető.

Tavaly tovább szűkült a hazai kiskereskedelmi üzletállomány, egy év alatt 4300-zal lett kevesebb az üzletek száma – adta hírül a Központi Statisztikai Hivatal. A korábbi évekhez hasonlóan az üzlethálózatot intenzív cserélődés jellemezte, de az előző években tapasztalt folyamatos alapterület-bővülés helyett 2008 végére az országos eladótér nagyságában 229 ezer m2-es csökkenés mutatkozott.

A tavalyi év végén az országban 158 200 üzlet működött, 3 százalékkal kevesebb, mint 2007 végén, számuk 5 százalékkal alatta maradt a négy évvel korábbinak. Az évekig tartó lassuló növekedési és a 2006-tól mutatkozó erősödő csökkenési ütem következtében az üzlethálózat nagysága még a 2001 végén mért szintet sem érte el. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatot intenzív cserélődés jellemzi. 2008-ban 23 500 új üzlet kezdte meg működését, 1900-zal több, mint az előző évben, de ezzel párhuzamosan 27 800 zárt be, 3000-rel több, mint egy évvel korábban.

2008-ban az újonnan megnyitott üzletek 29 százalékát az élelmiszerüzletek, kétharmadát az iparcikk főtevékenységű üzletek, a fennmaradó 5 százalékát a gépjárműüzletek, töltőállomások tették ki. Az év közben megszűnt üzletek 32 százaléka volt élelmiszer-, 64 százaléka iparcikküzlet, a fennmaradó hányadot pedig a gépjárműüzletek, töltőállomások adták. Az üzlethálózatban végbemenő intenzív cserélődéssel 2008 folyamán az élelmiszer- és iparcikküzletek 15–15 százaléka és a gépjárműüzletek, töltőállomások 11 százaléka cserélődött ki. A cserélődés az üzemanyagtöltő állomásoknál volt a legkisebb (10 százalékos), míg az iparcikküzleteken belül a használtcikk-üzleteknél volt a legnagyobb, ahol az üzletek egynegyede cserélődött ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.