Az ÁSZ az összegzésében megállapítja: az egyes folyamatokat támogató kincstári informatikai rendszereknél, illetve azok fejlesztésénél is hiányoztak a központilag meghatározott stratégiák.
Az információs rendszer adatainak teljes körű megbízhatóságát rontja, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségek elmaradása, időbeli pontatlansága nem jár következménnyel - mutattak rá az ellenőrzést végző számvevők. Az ÁSZ először vizsgálta rendszerszemléletű megközelítésben a közpénzekkel történő hatékony és ellenőrizhető gazdálkodás céljából létrehozott kincstári rendszer működését.
A rendszernek a pénzügyminiszter felelősségi körébe tartozó szervezete a költségvetés pénzügyi végrehajtását fő feladatként végző Magyar Államkincstár, valamint a költségvetés folyamatos fizetőképességéért felelős Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Zrt.
Az ÁSZ vizsgálata során megállapították: az egyes folyamatokat támogató kincstári informatikai rendszereknél, illetve azok fejlesztésénél döntően a "megörökölt" rendszerekre alapozták a működést. Ennek az lett következménye, hogy az informatikai rendszerek fejlesztését nem hangolták össze, és emiatt eltérő színvonalú megoldásokat alkalmaztak - állapították meg a számvevők.
Az ellenőrzés feltárta: a kincstári rendszerbe az államháztartás alrendszereinek és gazdálkodási folyamatainak egyre szélesebb körét vonták be, növelve ezzel az átláthatóságot, az ellenőrizhetőséget. Az önkormányzati alrendszer ugyanakkor a számvevőszéki ellenőrzés idején is csak részlegesen kapcsolódott a kincstári rendszerhez.
Az önkormányzati alrendszer teljesebb körű bevonása hozzájárulhat az államháztartás hatékonyabb működéséhez, egyben ezen a területen a korrupciós kockázatok mérsékléséhez - mutattak rá a számvevők.
A jelentés kitér arra, hogy a pénzeszközök optimális szinten való tartása, likviditáskezelése az ÁKK Zrt. és az államkincstár összehangolt és egymásra épülő feladatainak eredménye. A kifizetések teljesítésének optimalizálását korlátozza, hogy az államkincstár a kincstári kör egészét magában foglaló fizetőképesség menedzseléséhez nem rendelkezik jogszabályi felhatalmazással, technikai feltételekkel. Többletterhet jelent a költségvetés finanszírozása szempontjából, hogy a meghatározó nagyságrendű költségvetési bevételek beérkezésének és a kifizetések teljesítésének - jogszabályban rögzített - havi időpontjai eltérnek egymástól - emeli ki az ÁSZ jelentése.
A számvevők szerint az is problémát okoz, hogy a költségvetés pénzügyi folyamatait a kapcsolódó bizonylatok magas száma, bonyolult, összetett tevékenységek jellemzik. A kincstári finanszírozási rendszer speciális előírásainak és kivételeinek kezelése az előirányzat-gazdálkodási rendszer átláthatóságát, a jogosulatlan kifizetések teljes körű megakadályozását nem támogatja. A kockázatot a kincstár technikailag részletezett eljárásrendekkel, valamint folyamatos vezetői ellenőrzéssel ellensúlyozta.
A kötelezettség-vállalások bejelentésére kialakított rendszer nem terjed ki az összes szervezet valamennyi előirányzatára, ezáltal nem támogatja a költségvetés pénzügyi végrehajtásának kiszámíthatóságát, az intézmények gazdálkodási fegyelmének erősítését, és a büdzsé kiadásainak megbízható előrejelzését sem - olvasható a számvevői összegzésben. A jelentés kitér arra is, hogy az államkincstár szakmai felelősként részt vesz a jelentős európai uniós forrás biztosításával (közel 12 milliárd forinttal) 2007-ben megkezdett Költségvetési Gazdálkodási Rendszer (KGR) kidolgozásában.
Az uniós projektként 2010 elejére megvalósuló KGR céljai szerint hozzájárul a megalapozottabb döntéshozatal, a hatékonyabb kincstári működés informatikai alapjának biztosításához.
Az ÁSZ munkatársai ellenőrzésük során felhívták a figyelmet a megvalósítással járó új kockázatokra, amelyek elsősorban a Pénzügyminisztérium és az államkincstár munkatársainak leterheltségével állnak összefüggésben. Ezek a határidők csúszásával, a döntések megalapozottságának gyengülésével járhatnak - olvasható az ÁSZ jelentésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.