BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelszó: kiegyensúlyozottság

Óvatosság, együttműködési készség, rugalmas szervezet, társadalmi felelősségvállalás – a brit iparszövetség (CBI) elemzése szerint ezeket a tulajdonságokat erősítette a vállalatokban a gazdasági válság, és a következő évtizedben is ezek határozzák meg az üzleti világ működését. A jelentésben foglaltak sok tekintetben egybevágnak a magyarországi tapasztalatokkal, várakozásokkal.

A pénzügyi zsonglőrködés korszaka lezárult – fogalmazott Richard Lambert, a brit munkaadói szervezet vezérigazgatója. A bankok hitelezési képessége és hajlandósága még sokáig elmarad a korábbitól, ráadásul azok a cégek, amelyek „megégették magukat” a túlzott tőkeáttétel révén, igyekezni fognak más finanszírozási forrásokat találni. A legkézenfekvőbb megoldás a nyereség visszatartása, az osztalékfizetés korlátozása, míg a külső források közül a kis- és közepes vállalkozásoknál nőhet a vevői hitelek és a kockázati tőke aránya, a nagyvállalatoknál pedig a kötvénykibocsátás és a stabil befektetőnek számító állami vagyonalapok bevonása.

Richard Lambert szerint a cégek a jövőben kiegyensúlyozott, kevésbé kockázatos és hosszú távon fenntartható növekedési pályára igyekeznek ráállni. Ennek részeként a korábbinál szorosabb bizalmi viszonyt alakítanak ki vevőikkel, beszállítóikkal, részvényeseikkel, alkalmazottaikkal, sőt, egyes esetekben (közös kutatási projektek, vegyes vállalatok, logisztikai központok megosztása stb.) akár versenytársaikkal is. A vállalati szervezet rugalmassága szintén tovább nő: a munkaerő-állomány egyre nagyobb részét fogják külsősként, illetve részidőben foglalkoztatni, és a „törzs-állomány” esetében is tartóssá válhat egyes, a válságkezelés jegyében bevezetett rugalmas megoldások (a munkaidő hoszszabb távon való átlagolása, fizetés nélküli szabadság stb.) alkalmazása. Ez a modell a vállalati tevékenységek megszervezésénél is érvényesülhet. A cég által végzett alaptevékenységek köre fokozatosan tovább szűkül, tehát a logisztika, az IT, a rendezvényszervezés után várhatóan újabb funkciókat (pénzügy, számvitel, HR, dizájn, jogtanácsadás stb.) is elér a kiszervezési hullám – jósolja a brit iparszövetség elemzése.

Vadas László, a Central European Management Intelligence (CEMI) ügyvezető partnere kérdésünkre úgy fogalmazott: számos hazai nagyvállalatnál a rövid távú „tűzoltással” párhuzamosan megkezdődött a hosszú távú stratégiák átgondolása, ezek segítségével egy megváltozott gazdasági környezetben is megalapozható a tartós versenyképesség. Ennek során a menedzserek többsége abból indul ki, hogy jó minőségű termékekkel, illetve szolgáltatásokkal, jó beszállítói kapcsolatokkal stabilabb pénzforgalmat tud biztosítani, mint ha mondjuk agreszszív árképzéssel rövid távon előnyöket érne el. A CEMI 52 nagyvállalati felső vezető bevonásával a közelmúltban elemzést készített, amelyből kiderül: a pénzpiaci válság miatt beszűkült likviditás hazánkban is ahhoz vezetett, hogy jelenleg a vállalatok közötti verseny egyik legfontosabb tényezője a működés finanszírozásának képessége. Ez most a termék, illetve szolgáltatás árát és minőségét is megelőzi a versenytényezők között – tehát azok a cégek tudnak sikeresebbek lenni, amelyeknek voltak pénzügyi tartalékai. A válság ilyen szempontból lehetőséget kínál azok számára, akiknek nincsenek finanszírozási gondjaik. Ezt mutatja az is, hogy a CEMI felmérésében részt vett nagyvállalati menedzserek több mint fele tervez felvásárlásokat már rövid távon is – összegzi Vadas László.

Az üzleti partnerekkel való együttműködés területén is hasonló tendenciákat jelez a brit és a magyar jelentés. A CEMI felmérésében szerepelt magyar nagyvállalati felső vezetők arról számoltak be, hogy a válság következtében a stratégiai beszállítóikkal még szorosabb, a kis beszállítókkal pedig kevesebb együttműködést alakítottak ki. A megkérdezett cégek stratégiailag fontos beszállítóikra és vevőikre kiemelt figyelmet fordítanak, több esetben akár hitelezőként vagy kezesként is fellépnek, hogy megsegítsék vagy akár megmentsék őket a csődbe jutástól.

Stratégiai változások (a válság hatására, a következő évtizedben)

- Finanszírozás: csökken a hitelfelvétel vonzereje, helyette inkább vevőikre és más üzleti partnereikre, kockázati tőkére és állami vagyonalapokra építenek a vállalatok

- Beruházások: óvatosabbak lesznek a cégek mind a beruházások, mind az innovációs programok elbírálása során

- Munkaerő: megszokottá válhatnak a recesszió idején elterjedt rugalmas foglalkoztatási és munkaidőmodellek; nő a „szabadúszó” dolgozók aránya

- Képzés: közvetlenül megtérülő, olcsó, lehetőleg online vagy házon belüli tanfolyamokat szerveznek, közvetlenül együttműködnek az oktatási intézményekkel

- Vállalatirányítás: fontosabbá válik a fenntartható fejlődés, a társadalmi felelősségvállalás és általában az etikai szempontok

- Szervezeti kérdések: a rugalmasság és a takarékosság jegyében újabb tevékenységeket – pénzügy, számvitel, HR, dizájn, jogtanácsadás stb. – szerveznek ki a cégek

- Üzleti partnerek: a puszta tranzakciós megközelítés helyett a bizalomra és a hosszú távú együttműködésre építő kapcsolatok válnak meghatározóvá

- Beruházások: óvatosabbak lesznek a cégek mind a beruházások, mind az innovációs programok elbírálása során

- Munkaerő: megszokottá válhatnak a recesszió idején elterjedt rugalmas foglalkoztatási és munkaidőmodellek; nő a „szabadúszó” dolgozók aránya

- Képzés: közvetlenül megtérülő, olcsó, lehetőleg online vagy házon belüli tanfolyamokat szerveznek, közvetlenül együttműködnek az oktatási intézményekkel

- Vállalatirányítás: fontosabbá válik a fenntartható fejlődés, a társadalmi felelősségvállalás és általában az etikai szempontok

- Szervezeti kérdések: a rugalmasság és a takarékosság jegyében újabb tevékenységeket – pénzügy, számvitel, HR, dizájn, jogtanácsadás stb. – szerveznek ki a cégek

- Üzleti partnerek: a puszta tranzakciós megközelítés helyett a bizalomra és a hosszú távú együttműködésre építő kapcsolatok válnak meghatározóvá -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.