Ám túl sok pénz van a rendszerben ahhoz, hogy az autósok álma, az ingyenes parkolás valóra váljon. A Parking Kft.-től származó adatok szerint a Budapesten működő három parkolási társaság összesen 19 milliárd forint bevételt könyvelt el az elmúlt három évben. A tulajdonos önkormányzatok viszont ennek csak kevesebb mint a felét látták viszont.
Amióta fizetni kell a parkolásért a fővárosban, nem lehet tudni, hova tűnnek a beszedett milliárdok, mire emésztik fel a parkolási cégek ezt a sok pénzt. Az üzemeltetési szerződésekből elvileg kiderülhetne, hogy pontosan hol landolnak a parkolóautomatákba bedobált milliárdok. Ezek a dokumentumok azonban jogerős bírósági ítélet alapján nem nyilvánosak, és a cégek nem is nyilatkoznak róla. A parkolási cégtől függően a befolyó bevételek 20-30 százalékát a tulajdonos önkormányzatok részére adják át, a „maradékot” megtartják saját működésük finanszírozására.
„Teljesen jogos a lakosság igénye arra, hogy tudni akarja, mennyi parkolási bevétel volt, és azt mire fordították.
Szerintünk a parkolótársaságnak, amelynek százszázalékos önkormányzati tulajdonú cégnek kell lennie, csak egyetlenegy bevétele lehet: a költségkompenzáció, amit az önkormányzatoktól kap a költségeire” – mondta lapunknak Volly György. A fővárosi tulajdonban lévő Parking Kft. kommunikációs igazgatója hozzátette: ha a bevételek az önkormányza-tokhoz folynak be, akkor náluk van a póráz, ők döntik el, hogy menynyit adnak majd a költségekre.
A fizetőparkolók aránya Budapesten – a szabad parkolási övezetek kárára – folyamatosan nő. A fizetős parkolási időszakok, illetve a parkolódíjak szintén emelkednek – a legutóbbi, 2009. júliusi áfaemelést és a közterületi fizetési övezetek átrendezését követően átlagosan 30 százalékkal. A növekvő díjak hátterében a piacgazdaság könyörtelen szabályai állnak: míg a parkolóhelyek száma korlátozott, a kereslet, vagyis a parkoló autók száma nő.
„Mi sem értjük igazán, kinek az érdeke, hogy a világ egyik legdrágább parkolási rendszere Budapesten működjön. Továbbra is mértéktelen korrupcióra van lehetőség, mert nincs látszata a beszedett parkolási pénzeknek” – mondta Legin István, az Emberibb Parkolásért Mozgalom alelnöke. Szerinte érthetetlen, hogy ha a fizető parkolás forgalomszabályozási eszköz, és a fővárosnak nincs pénze a közlekedés korszerűsítésére, akkor miért kell üzleti vállalkozásoknak profitálniuk a közpénzekből.
Jó hír viszont, hogy januártól megkezdi működését a civil és szakmai kontroll alatt álló Parkolási és Közlekedésfejlesztési Keret, amelynek célja a bevételek újraelosztása, illetve a megítélt támogatások felhasználásának figyelemmel kísérése. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint azonban hiba, hogy a kerületeket csak kérik, de nem kötelezik a hozzájuk befolyó parkolási díj alapba történő befizetésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.