Évente kétszer, a parlamenti ülésszak előtt végez majd a mostanihoz hasonló technikai kivetítést a tanács – ígérte Kopits György, a testület elnöke. Az előrejelzés hasonló a jegybankéhoz, abban az értelemben, hogy változatlan gazdaságpolitikával számol.
Az egyik alapja a modellnek a makrogazdasági pálya, emellett a költségvetés külső feltételei, minden olyan, amin nem tud változtatni a kormány. A belső tételek, amelyeket változtatni tud a kormány, azt pedig reálszinten fixen tartják az előrejelzés során. Ez azért hasznos Kopits szerint, mert lehetővé teszi a kormány ellenőrzését, egy viszonyítási pontot szolgáltat a kormány előrejelzéséhez.
A maastrichti módszertan szerint számolva idén 4,2, jövőre 4 százalékos GDP-arányos államháztartási hiány adódik a fenti számításból, szemben a 3,8, illetve 2,8 százalékos vállalással. Az elsődleges, azaz az adósságszolgálat nélkül számolt egyenleg viszont már idén pozitív lehet, és az aktívum évről évre növekedhet. A reáladósság-szabály alapján azonban 200 milliárd forintos túlköltés látható 2010-re, és évről évre magasabb ez a szám. Ez nem csak technikai értelemben kedvezőtlen, hanem előbb-utóbb a piacokon is szembesülnénk ezzel.
A következő kormány gazdaságpolitikája egyelőre nem ismert, de érzékenységvizsgálatot is végzett a tanács, amely bemutatja, hogy bizonyos tételek változtatása milyen hatással jár a költségvetésben. Egy százalékos áfakulcs-emelés például 75-80 milliárd forintos többletbevételt hoznának a büdzsének.
Lehet némi alkudozás, egyeztetés az IMF-fel, de ez most nem előre látható – folytatta Kopits. A piacnak azonban óriási ereje van, az IMF sem fogadhat el olyan programot, amely megkérdőjelezi a hitelességét. Egy kormányprogram jóváhagyását, legalábbis a 90-es évek közepi paradigmaváltás óta, a piac megkérdőjelezheti, még akkor is, ha nem azon múlik, hogy a kormány betartja-e azt a programot. Magyarországon van egy szabályalapú költségvetés-politikai keret, amely magyar találmány, és a mi problémáinkat kezeli.
Ilyen magas adósságrátával és kamatkiadással – amelyet sokkal érdemesebb célokra is fel lehetne használni – az ne kockázati prémiumra menjen el. Csak az 3-400 milliárd forintot visz el, hogy a kamatszintünk magasabb, mint a többi visegrádi országban. Ha a kormány egyértelmű jelzést ad, hogy tartja magát a vállaltakhoz, az lehorgonyozza a várakozásokat, hasonlóan ahhoz, ahogy a monetáris politika is működik. Így magától elkezd jönni a pénz, elkezdenek csökkenni a kamatok. Az viszont káros, ha a egy kormány másképp beszél befelé, mint kifelé, azaz a nemzetközi tárgyalópartnerek felé, mint az Görögország esetében látható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.