Ennek keretében – a számos országban alkalmazott roncsautó-programok mintájára – néhány száz dollárnyi kormányzati szubvenciót kapnak azok, akik új, a piaci átlagnál legalább 30 százalékkal kevesebb áramot fogyasztó típusúra cserélik régi mosó-, mosogatógépüket vagy éppen hűtőszekrényüket. A fogyasztók egymást tiporják az üzletekben (Iowa államban például néhány óra alatt elfogyott a 2,7 millió dolláros keret), így a kereskedők forgalma, sőt néhol már a helyi GDP is érezhetően megugrott.
Ugyanakkor a szakértők arra figyelmeztetnek, a rövid távú gazdaságélénkítésnek meglesz a böjtje: akik most bevásárolnak, azok évekig nem vesznek új háztartási gépeket. Az idei szenátusi választásokon republikánus színekben ringbe szálló közgazdász, Peter Schiff szerint ugyanannyi értelme van régi autók roncstelepre küldésével élénkíteni a gazdaságot, mint ha az ablakok betörésétől és újraüvegezésétől várnánk csodát. (A régi készülékek feldolgozása, újrahasznosítása egyébként a programok környezetvédelmi hasznát is relativizálja.) Ráadásul az amerikai fogyasztók által megvásárolt háztartási gépek nagy része külföldön készült, így az amerikai adófizetők pénzéből fizetett szubvenció zöme a tengeren túlra távozik – idézi a Spiegel Online a saját tanácsadó cégét vezető Joel Naroffot.
Utóbbi megfontolás világszerte nagy szerepet kapott a gazdasági válság kezelésének jegyében 2009 folyamán bevezetett autócsere-programok vitájában. Az éppen most kifutó brit akciót sokan támadták amiatt, hogy az esetek 80 százalékában külföldi gyártású járművek megvásárlását támogatja. A kormány azzal védekezett, a külföldön összeszerelt autókban is sok brit alkatrész van, és most, az egyéves program eredményét értékelve Peter Mandelson gazdasági miniszter azt mondta: a nagyjából 400 ezer autót érintő, 400 millió font közpénzt felemésztő csereprogramnak köszönhetően 4000 álláshelyet sikerült megtartani a szigetország autógyárainál és a különböző beszállító, szolgáltató vállalatoknál.
Oroszországban – ahol nem kell sem az EU-előírásokkal, sem a WTO-szabályokkal „bajlódni” – a kormány kifejezetten hazai gyártású autók vásárlásához kapcsolta az 50 ezer rubel (1200 euró) összegű támogatás kifizetését. Az RBK Daily című lap tudósítása szerint az ország Lada-márkakereskedőihez a program első hónapjában – márciusban – 75 ezer kedvezményes igénylés érkezett, és bár ezek zömét még nem teljesítették, a 99 ezer rubeles reklámáron kínált klasszikus Zsigulik az utolsó darabig elfogytak.
Másutt a támogatott új autók technikai paramétereinek meghatározása hozta hátrányos helyzetbe a külföldi gyártókat. Ron Kirk amerikai kereskedelmi megbízott például tavaly tiltakozott a japán kormánynál amiatt, hogy irreálisan kevés amerikai típus részvételét engedélyezte az ottani autócsere-programban. Tokió a városi, nem pedig a vegyes fogyasztás szén-dioxid-kibocsátási értékei alapján döntött, ezt Washington diszkriminatívnak tartja.
Egyesült Államok: 2009 július 1. és augusztus 24. között 690 ezer autót cseréltek le – 2,877 milliárd dollárnyi szövetségi támogatással – új, üzemanyag-takarékosabb modellekre. A szövetségi államokban az utóbbi hetekben fokozatosan indulnak azok a programok, amelyek háztartási gépek cseréjéhez biztosítanak néhány száz dolláros támogatást
Franciaország: aki tízévesnél idősebb gépkocsiját újra cseréli, az az új jármű szén-dioxid-kibocsátásától függően 1000–5000 eurót kap a tavaly januárban indított program keretében
Japán: a tavaly áprilisban indított roncsautóprogramban a 13 évnél idősebb gépkocsik új, környezetkímélő típusokra történő leváltását ösztönzik nagyjából 2500 dollárt érő támogatással
Kína: a tavaly június óta működő autócsere-program keretében 450–900 dollárnak megfelelő összeget kapnak új gépkocsi vásárlásához a környezetvédelmi normákat nem teljesítő járművek tulajdonosai
Nagy-Britannia: a most véget ért, egy évvel ezelőtt indított autócsere-programban a tíz évnél idősebb gépkocsik leváltását 1000 fonttal segítette az állam, és legalább ugyanennyivel a kereskedők
Németország: a 2009 januárjában indított program keretében 2500 euróval támogatta a kormány a kilencévesnél idősebb autók lecserélését. Az ötmilliárd eurós keretösszeg szeptemberre kimerült
Olaszország: 1500 eurót kapnak azok az autósok, akik környezetbarát típusra cserélik régi járműveiket. Az elektromos, gáz- és más alternatív üzemű autók vásárlását további 1500–3000 euróval ösztönzik
Oroszország: ez év március eleje óta 1200 euró támogatást kap az, aki hazai gyártású új autóra cseréli régi járművét. A keret 200 ezer igénylésre elegendő
Románia: Bukarest már 2005 óta 3800 lej támogatással ösztönzi a tízévesnél idősebb autók újra cserélését (a környezetvédelmi paraméterektől függetlenül)
Szlovákia: 2000 eurót kap az, aki tíz évnél idősebb autója helyett 25 ezer eurónál olcsóbb, újat vásárol
* Gépjárművekre és háztartási eszközökre.
Egyesült Államok: 2009 július 1. és augusztus 24. között 690 ezer autót cseréltek le – 2,877 milliárd dollárnyi szövetségi támogatással – új, üzemanyag-takarékosabb modellekre. A szövetségi államokban az utóbbi hetekben fokozatosan indulnak azok a programok, amelyek háztartási gépek cseréjéhez biztosítanak néhány száz dolláros támogatást
Franciaország: aki tízévesnél idősebb gépkocsiját újra cseréli, az az új jármű szén-dioxid-kibocsátásától függően 1000–5000 eurót kap a tavaly januárban indított program keretében
Japán: a tavaly áprilisban indított roncsautóprogramban a 13 évnél idősebb gépkocsik új, környezetkímélő típusokra történő leváltását ösztönzik nagyjából 2500 dollárt érő támogatással
Kína: a tavaly június óta működő autócsere-program keretében 450–900 dollárnak megfelelő összeget kapnak új gépkocsi vásárlásához a környezetvédelmi normákat nem teljesítő járművek tulajdonosai
Nagy-Britannia: a most véget ért, egy évvel ezelőtt indított autócsere-programban a tíz évnél idősebb gépkocsik leváltását 1000 fonttal segítette az állam, és legalább ugyanennyivel a kereskedők
Németország: a 2009 januárjában indított program keretében 2500 euróval támogatta a kormány a kilencévesnél idősebb autók lecserélését. Az ötmilliárd eurós keretösszeg szeptemberre kimerült
Olaszország: 1500 eurót kapnak azok az autósok, akik környezetbarát típusra cserélik régi járműveiket. Az elektromos, gáz- és más alternatív üzemű autók vásárlását további 1500–3000 euróval ösztönzik
Oroszország: ez év március eleje óta 1200 euró támogatást kap az, aki hazai gyártású új autóra cseréli régi járművét. A keret 200 ezer igénylésre elegendő
Románia: Bukarest már 2005 óta 3800 lej támogatással ösztönzi a tízévesnél idősebb autók újra cserélését (a környezetvédelmi paraméterektől függetlenül)
Szlovákia: 2000 eurót kap az, aki tíz évnél idősebb autója helyett 25 ezer eurónál olcsóbb, újat vásárol
* Gépjárművekre és háztartási eszközökre. Állam nélkül Tavaly az autócsere-program beindítása körüli vitában Nagy-Britanniában is felmerült a háztartásikészülék-állomány hasonló módon történő megfiatalításának gondolata. Stephen Robertson, a kiskereskedők szövetségének főigazgatója az energiamegtakarítással elérhető környezetvédelmi haszonra hivatkozott a kérelem alátámasztásakor.
A londoni kabinet azonban nem engedett, így aztán ősztől a kereskedelmi láncok saját szakállukra vezettek be csereakciókat. A Sony például a televízióira, a Comet üzlethálózat a legtöbb vezető márkára nagyjából 20 százalékos cserekedvezményt adott, ez egy-egy nagyobb háztartási gép esetén 200 font megtakarítást is jelenthetett. A forgalom valamelyest nőtt ennek hatására, de a fogyasztók többsége szerint az árak így sem voltak vonzók azokhoz képest, amelyek a többi európai országban jellemzők. Telegraph, Daily Mail -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.