Az agrártermékek termelőiár-szintje 2010 márciusában 4,1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest - közölte a KSH. Ezen belül a növényi termékek árszínvonala 5,4, az élő állatok és állati termékeké 1,9%-kal mérséklődött az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
2010. január–márciusban az agrártermékek termelőiár-szintje 0,2%-kal emelkedett, ami an övényi termékek árszínvonalának 1,8%-os növekedéséből, valamint az élő állatok és állati termékek árainak 2,3%-os csökkenéséből adódott. Az első negyedévben a mezőgazdasági termelés ráfordítási árszintje 0,7%-kal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál.
2010 márciusában a gabonafélék termelői ára 8,4%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához mérten. A kukorica felvásárlási ára az elmúlt három hónapban megközelítőleg azonos (29,6 Ft/kg körül) volt, 2010 márciusában 3,9%-kal haladta meg a 2009. harmadik havit. Ugyanekkor a búza felvásárlási ára 14,2%-kal csökkent, így ebben a hónapban a kukorica felvásárlási ára magasabb volt a búzáénál (28,5 Ft/kg).
Az ipari növények termelői ára 5,7%-kal mérséklődött, ezen belül az olajnövények ára 12,6%-kal esett vissza. Ezzel szemben a burgonya és a zöldségfélék termelői áraiban 5,4, illetve 11,3%-os növekedés következett be.
A gyümölcsök termelői ára 13,7%-kal mérséklődött, ami egyben az alma termelői piacon való értékesítési árának csökkenését mutatja, hiszen ebben az időszakban nem történik gyümölcsfeldolgozás, és más hazai gyümölcsöt sem értékesítenek nagy tételben.
A vágóállatok termelői ára 2010 harmadik hónapjában 4,9%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához mérten, ez a vágómarha 1,4, illetve a vágóbaromfi 3,1%-os áremelkedéséből, valamint a
vágósertés árának 13,3%-os csökkenéséből adódott. A vágósertés ára november óta kismértékben, de hónapról hónapra folyamatosan mérséklődött.
2010 márciusában az előző év azonos időszakához képest az állati termékek árai 5,5%-kal növekedtek, ezen belül mind az étkezési tyúktojás (7,7%), mind a tej ára (5,4%) nőtt. A tej felvásárlási
ára 2009. július óta folyamatosan emelkedik, az akkorinál (56,4 Ft/liter) idén márciusban már 21%-kal volt magasabb (68,5 Ft/liter).
2010. január–márciusban a gabonafélék termelői átlagára 2,3%-kal nőtt, az ipari növények ára 1,7%-kal csökkent az előző év első három hónapjához viszonyítva. A zöldségfélék ára 9,4%-kal emelkedett, a gyümölcsféléké 1,5%-kal esett vissza 2009 azonos időszakához képest. A vágóállatok termelői ára 3,9%-kal volt alacsonyabb, ugyanakkor az állati termékek árai kismértékben (1,7%-kal) növekedtek.
2010. január–márciusban a mezőgazdasági termelés ráfordítási árszintje 0,7%-kal csökkent a 2009. január–márciusihoz képest, ami a folyó termelőfelhasználás árszínvonalának 1,2%-os mérséklődéséből és a mezőgazdasági beruházások árszínvonalának 2,8%-os emelkedéséből adódott.
A folyó termelőfelhasználás csökkenésére döntő hatást gyakorolt a jelentős súllyal rendelkező műtrágyák árának 33,8%-os visszaesése; ezen belül az egyszerű műtrágyák ára 32,1, az összetett és kevert műtrágyáké 37,0%-kal mérséklődött. Érdemes megjegyezni, hogy a számításban nagy súlyt képviselő nitrogénműtrágyák közül az ammóniumnitrát és a mészammón-salétrom ára az utolsó negyedévben növekedni kezdett.
Az energiaárak 13,7%-kal nőttek, főként a felhasználásban jelentős arányt képviselő üzemanyagok árának 19,6%-os emelkedése miatt.
A takarmányok árában enyhe növekedés (1,0%) következett be 2009 első negyedévéhez képest.
A növényvédő szerek ára 2,8, az állatgyógyászati készítményeké 8,1%-kal nőtt ebben az időszakban.
A mezőgazdasági beruházások árszínvonalának 2,8%-os növekedése a mezőgazdasági gépberuházások 4,4, valamint az épületberuházások árának 0,4%-os emelkedéséből adódott.
A mezőgazdasági termelőiár-index és a mezőgazdasági ráfordítások árindexének hányadosa az agrárolló mutató, melynek értéke 2010 első negyedévében 100,9% volt – azaz 2009 első negyedévéhez viszonyítva a mezőgazdasági ráfordítási árak kisebb mérséklődésével szemben a termelői áraknál enyhe emelkedést figyelhetünk meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.