A szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint az előző negyedévhez viszonyítva 0,9 százalékkal nőtt a bruttó hazai termék. A becslés korlátozott információs bázisra épül, így a végleges adatok a gyorsbecslésben közöltektől eltérhetnek. Elemzői várakozások előzetesen még negatív éves indexre számítottak.
A GDP 2008 negyedik negyedéve óta minden negyedévben csökkent, mind a nyers, mind a naptárhatással korrigált adatok szerint.
Szabó Péter, a KSH főosztályvezetője elmondta: elsősorban az exportorientált ipari ágazatoknál, a szállítás, raktározás, posta, távközlés nemzetgazdasági ágban bekövetkezett növekedés húzta ki a recesszióból a gazdaságot. Az építőipar teljesítményével kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy mindössze 1-2 állami nagyberuházás tartja életben.
A szakember elmondta, hogy a tavalyról megmaradt üdülési csekkeknek köszönhetően az első negyedévben nőtt a szállodaipar teljesítménye, csökkent viszont a vendéglátásé. Ezen belül a munkahelyi étkeztetés bővült, szintén az utalványok miatt.
Pozsonyi Pál, a hivatal másik főosztályvezetője közölte: a lakossági fogyasztás továbbra sem nő, és bár még nem áll a KSH rendelkezésére konkrét adat, minden arra mutat, hogy a beruházások volumene is csökkent az első negyedévben.
A KSH visszamenőleg módosította a gazdasági növekedés korábbi számait. Így a kiigazítás nélküli adatok szerint 2009 negyedik negyedévében 4 százalékkal, a harmadikban 7,1, a másodikban 7,5, az elsőben pedig 6,7 százalékkal csökkent a gazdaság teljesítménye. Az éves adat nem változott, 6,3 százalékos csökkenést mutatott 2008-hoz viszonyítva.
Naptárhatás kiszűrésével tavaly a negyedik negyedévben a visszaesés 4,1 százalékos, a harmadikban 7,1, a másodikban 7,4, az elsőben pedig 6,1 százalékos volt. Ezek szerint tavaly a GDP 6,2 százalékkal csökkent.
A szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint a gazdaság már tavaly a negyedik negyedévben bővült, 0,2 százalékkal a harmadik negyedévhez viszonyítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.