Az Európai Bizottság által hozott új szabályok a verseny fokozását célozzák a gépjárműjavítás és karbantartás piacán azáltal, hogy elősegítik a javításokhoz szükséges technikai információkhoz való hozzájutást és megkönnyítik az alternatív pótalkatrészek felhasználását. Emellett lehetővé teszik a bizottságnak, hogy fellépjen a gépjárműgyártók garanciával (jótállással) kapcsolatos visszaélései ellen, mivel gyakran előfordul, hogy a gyártók csak a hivatalos szervizekben való javíttatást fogadják el. A túlzottan korlátozó szabályok megszüntetésével az új autók forgalmazásával kapcsolatos költségek csökkenhetnek.
Az új szabályok értelmében bevezetésre kerül a 30 százalékos piaci részesedési küszöb, amely felett a gépjárműgyártók és hivatalos márkaszervizek megállapodásai nem esnek a csoportmentesség alá, vagyis nem mentesülnek automatikusan a versenyszabályok hatálya alól. Ez azért lényeges, mert az eladás utáni szolgáltatások piacán (javítás, szerviz, karbantartás piacai) a hivatalos szervizek és az alkatrészellátók piaci részesedése jellemzően jóval 30 százalék felett van. Így a márkaszervizek és a független szervizek közötti verseny erősödni fog.
A bizottság gépjárműágazatra vonatkozó egyik versenypolitikai célkitűzése, hogy megvédje a pótalkatrészgyártók hozzáférését a gépjármű-értékesítés utópiacához, biztosítva ezzel a versengő pótalkatrészmárkák folyamatos elérhetőségét mind a független és a szerződéses javítóműhelyek, mind pedig az alkatrész-nagykereskedők számára.
Az ilyen alkatrészekhez való hozzáférés figyelemreméltó előnyökkel jár a fogyasztók számára, különös tekintettel arra, hogy gyakran nagy különbség van a gyártó által értékesített vagy viszonteladott és az alternatív alkatrészek ára között. Mivel az alkatrészek a javítási költségek jelentős részét képezik, az új szabályok erősítik a szervizek hozzáférési lehetőségét az alternatív pótalkatrészekhez, vagyis a szervizek az alkatrészeket immáron független forrásokból is beszerezhetik.
Az új autókkal kapcsolatban lefolytatott bizottsági elemzés szerint az autóértékesítés piacán éles a verseny, ugyanakkor a fennálló szabályok túlzottan bonyolultak és korlátozók. Ennek következményeképpen növekednek a forgalmazási költségek, amelyek átlagosan akár az új autók árának 30 százalékáig terjedhetnek. Éppen ezért a bizottság egyszerűsíti a szabályokat. Az új rendszer több rugalmasságot biztosít a több márkát forgalmazó és a kizárólag egy márkát forgalmazó kereskedőkből álló vegyes értékesítési hálózat szervezését illetően.
Az új szabályok 2010. június 1-én lépnek hatályba a javítási és fenntartási piacokon, érintően, míg az új autó értékesítési piac esetében – a megfelelő átmeneti időszak biztosítása érdekében – ez a dátum 2013. június 1.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.