Kihangsúlyozta azonban a 27 tagországra egyaránt érvényes "szigorú és egyszerű pénzügyi szabályok" fenntartásának szükségességét.
Magyarország nyolc további, többségében kelet-európai uniós tagországgal együtt engedményért fordult az EU-Bizottsághoz a Növekedési és Stabilitási Szerződésben rögzített adóssági és költségvetési deficit előírások teljesítésében, arra hivatkozva, hogy a nyugdíjrendszer megreformálása területén tett erőfeszítéseik rövid távon megnövelték ugyan költségvetési kiadásaikat, de hosszú távon fenntarthatósági előnyökkel járnak.
"Belátom a nyugdíjreform szükségességét az EU-ban. A kérést ezért komolyan vesszük" - mondta Olli Rehn, hivatkozva a kilenc ország pénzügyminiszterétől kapott levélre.
A kéréssel összefüggésben a szigorúbb uniós költségvetési ellenőrzés bevezetéséről szólva Olli Rehn rámutatott, hogy vannak tervek a korábbinál gyorsabb szankciók alkalmazásáról a Szerződésben foglalt adósság- és deficitelőírásokat megsértő országok ellen. Az uniós előírások a költségvetési hiányt a GDP 3 százalékában, az államadósságot pedig a GDP 60 százalékában korlátozzák. Az utóbbi időben azonban a tagországok többsége megsértette vagy az egyik, vagy mindkét előírást.
Olly Rehn kihangsúlyozta, hogy a "korai" szankciókkal el lehetne érni, hogy az érintett országok megelőző intézkedéseket vezessenek be, mielőtt még a helyzet kezelhetetlenné válna.
A biztos szerint az európai gazdaság "robosztus fellendülésnek" örvend, de a növekedés üteme "egy kissé egyenetlenül" oszlik meg az unión belül. Szükségesnek tartja a "szuverén adósságpiaci felfordulás" uniós szintű kezelését, mint a piaci bizalom helyreállításának legfontosabb feltételét. Hangsúlyozta, hogy miközben egyes országoknak, például Nagy-Britanniának és Spanyolországnak fel kell gyorsítania a költségvetési megszorító intézkedések bevezetését, a nagyobb uniós tagországokban, mint Németországban, Franciaországban és Hollandiában "nem kell elkapkodni a költségvetési szigorítást. Ezeknek nem kell megtenniük a költségvetési kiigazításokat 2011-ig, "ami annyit jelent, hogy az év végéig folytatódhatnak a pénzügyi ösztönző programok."
A biztos vitatta azt a pénzpiacokon elterjedt nézetet, hogy az európai bankrendszeren végzett stresszteszt nem lett volna eléggé szigorú. Rámutatott, hogy azért bukott meg mindössze hét bank a vizsgán, mert a többieket előzőleg hatalmas összegekkel állami pénzekből konszolidálták. Kihangsúlyozta, hogy amennyiben a bankoknak a jövőben szükségük lenne újabb tőkére, legvégső esetben igénybe vehetnék az EU és az IMF által májusban létrehozott 750 milliárd eurós stabilitási eszköz egyes elemeit. Az alapot a szuverén adósságtörlesztés garanciájaként hozták létre. Olli Rehn szerint elméletileg a kormányoknak lehetőségük nyílik bajba jutott bankjaik feltőkésítésére, majd saját törlesztési kötelezettségeik refinanszírozására az alapból.
A globális gazdasági helyzetről szólva Olli Rehn rámutatott az Egyesült Államok hatalmas hiányával és Kína többletével fémjelzett globális kereskedelmi egyensúlytalanságra, a jelenlegi helyzet "kulcskérdésének" tekinthető dilemmájára. A globális megtakarítási és költekezési egyensúlytalanságok rendezésére legalkalmasabb fórumnak a fejlett és fejlődő országokat tömörítő G20-akat nevezte meg. Üdvözölte Kína lépését devizája, a jüan árfolyamának rugalmasabbá tételére, felhívta a figyelmet azonban, hogy "a puding próbája az evés", vagyis csak a későbbiekben derül ki, hogy az intézkedés az árfolyam megfelelő módosulását eredményezi-e.
Olli Rehn szerint Európa pénzügyi stabilitásának megerősítésével és a szuverén adósságszolgálati krízis rendezésével járulhat hozzá a fenti egyensúlytalanság rendezésére tett globális erőfeszítésekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.