BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kifulladás jeleit mutatja a magyar ipar

A nyers adatok szerint 1,4 százalékkal csökkent, a munkanaphatás figyelembevételével pedig egy százalékkal nőtt az ipari termelés júniusban az előző év azonos időszakához viszonyítva, az értékesítések pedig mind idehaza, mind külföldön visszaestek.

Ezekről az adatokról számolt be pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amelynek részletes jelentése megerősítette a korábban már közölt előzetes számokat.

Immár tehát világosan látható, a globális gazdaság lassulása nálunk is erőteljesen érezteti a hatását. Olyannyira, hogy az ipar termelése immár második hónapja csökkent az előző hónaphoz (ezúttal májushoz) képest, igaz, a friss adatok szerint csupán 0,6 százalékkal. Az okokat a KSH elemzése – a bázis- és munkanaphatás mellett – a külpiaci kereslet csökkenésében jelöli meg. Márpedig a magyar gazdaságot eddig is a kivitel fűtötte.

Tény, az ipari export az év első hat hónapjában még így is 11,2 százalékkal emelkedett, júniusban azonban – éves összehasonlításban – már szerény visszaesést mutatott. Elsősorban a jelentős súlyú számítógép-, elektronikai- és optikaitermék-gyártás gyengélkedik, itt az exportértékesítés júniusban 26 százalékkal maradt el 2010 azonos hónapjától. Ráadásul e termékek külpiaci értékesítése immár harmadik hónapja csökken. A járműgyártás még „tartja magát”, a kivitel itt 7,8 százalékkal nőtt.

A belföldi értékesítés a nem túl acélos korábbi adatokhoz képest is zsugorodik, júniusban 6,4 százalékos volt a mínusz éves összehasonlításban. A feldolgozóipar belföldi értékesítése pedig az idén először maradt el az egy évvel korábbitól: júniusban 4 százalékos volt a mérséklődés.

Az elemzők által várt növekedés helyett az euróövezetben és az EU egészében is esett az ipari termelés júniusban, előbbiben 0,7, utóbbiban pedig 1,2 százalékkal. Májusban még 0,2 százalékkal bővült a termelés mindkét övezetben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.