A központi bank kilencedik hónapja nem nyúlt a jegybanki alapkamathoz. A kockázatok ugyan eltolódtak a szigorítás irányába, amelyet jól lejez, hogy a szeptemberi kamatdöntő ülésen már nem volt egység a tanácsban a kamatszint kapcsán.
A gazdaság növekedése moderált maradhat (mind az EU-ban, mind Magyarországon), egyes elemzői vélemények szerint recesszióba is kerülhet a magyar gazdaság 2012-ben, amely nem indokol szigorítást.
Az infláció szintje szeptemberben 3,6 százalékon alakult, a maginfláció pedig 3 százalékos lett. Az inflációs kockázatok szempontjából továbbra sem várható a kamat emelése; és egyelőre a forint gyengülése sem okozott inflációs nyomást.
Keszeg Ádám, a Raiffeisen Bank elemzője úgy látja: a piacon van egy kis mértékű spekuláció egy meglepetés lépésre, így amennyiben Simor András nem utal kamatemelésre, enyhe kiábrándulás gyengítheti a forintot.
Karsai Péter, a Commerzbank elemzője szerint abban az esetben, ha az eurózónában nem tudnak megállapodni a tagországok a válság kezeléséről, illetve Magyarországot leminősítik, akkor rendkívüli kamatemeléshez is nyúlhat a jegybank.
Az elmúlt időszakban felerősödtek a pénzügyi stabilitási kockázatok a végtörlesztéssel kapcsolatos aggodalmak miatt, azonban egyelőre a kivárás mellett döntött a jegybank.
A kormány adóemelési tervei (jövedéki adók, áfa) miatt a jövő évre várt inflációs pálya érdemben, 1-1,2 százalékponttal felfelé módosult a korábbi várakozásokhoz képest, ami azt is jelenti, hogy a 3%-os inflációs cél teljesülése jövőre sem lehetséges. Az MNB feltehetően egyszeri hatásnak tekinti az adóemeléseket, ami 12 hónap elteltével eltűnik az inflációból, azonban a másodkörös hatások, az inflációs várakozások magasan maradása miatt az óvatosság indokolt marad – vélekedett Suppan Gergely, a TakarékBank vezető közgazdásza a kamatdöntés után kiadott elemzésében. Úgy látja, ameddig erre nincs bizonyíték, a monetáris politikának nem kell válaszolnia szigorítással.
„A felfelé mutató inflációs kockázatokat némileg növelheti a minimálbér jelentős emelése, amennyiben a munkaadók a megnövekedett költségeket igyekeznek áthárítani, ami szintén figyelmet érdemel. Ugyanakkor az utóbbi hónapokban erőteljesen felerősödtek a stabilitási kockázatok, amelyek egy része külső eredetű, azonban a kormány devizahitelek végtörlesztésével kapcsolatos intézkedési igen jelentős kockázatokat okoznak a pénzügyi rendszernek” – hangsúlyozza az elemző.
Mindezek miatt a piaci árazásokban meglevő kamatcsökkentési várakozások teljesen kiárazódtak, sőt mérséklet kamatemelési árazások is megjelentek a következő 3-6 hónapos horizonton. A következő egy év során így nem számítunk kamatcsökkentésre, kamatemelés pedig elsősorban a kockázatok felerősödése, jelentős forintgyengülés, illetve kockázati felárnövekedés esetén lehetséges – írta Suppan.
„A legvalószínűbbnek az alapkamat 6%-os szinten tartását tartjuk, azonban a felfelé mutató kockázatok erősen megnövekedtek. A Monetáris Tanácsban feltehetően ismét megvitatták a kamatemelés lehetőségét”, tette hozzá.
„A legnagyobb veszélyforrást továbbra is az európai adósságválság kezelésben látjuk, a német álláspont várható győzelme véleményünk szerint nem tud tartós megoldást nyújtani a monetáris unió problémáira. Az elhúzódó feszültségek, és az ebből adódó folyamatos kockázatkerülés miatt a hosszú időn át rendkívül népszerű feltörekvő piacok helyzete törékennyé vált” – vélekedett Bebesy Dániel, a Budapest Alapkezelő portfolió-menedzsere.
Úgy látja, Magyarország ebből a szempontból különösen sérülékeny, hiszen a piacon lévő állampapírok közel felét külföldiek birtokolják, és ők további hangulatromlás esetén eladásokba kezdhetnek, ami hirtelen forintgyengülést és ugrásszerű hozamemelkedést eredményezhet. „A sérülékenységünket fokozza, hogy esély van arra, hogy a közeljövőben a nemzetközi hitelminősítők leminősítik hazánkat, amivel a besorolásunk befektetési kategória alá kerülne” – tette hozzá.
Az adóemelések miatt a gyenge növekedés ellenére emelkedő, a célt jóval meghaladó infláció újabb kockázati tényező lehet, de a Budapest Alapkezelő szakértői szerint jelenleg ez jelenti a kisebb problémát.
„A feltörekvő piaci jegybankok a negatív piaci hangulat mellett az elmúlt időszakban inkább devizapiaci intervenciókkal próbálták fékezni devizájuk gyengülését. A borús növekedési kilátások miatt, a sok esetben emelkedő infláció ellenére a kamatemelések elmaradtak, bár Törökország esetében már látunk arra utaló jeleket, hogy csupán devizapiaci intervenciókkal tartósan nem kezelhető a helyzet” – vélekedett.
Hozzátette: hazánk esetében a devizapiaci intervenció lehetősége a rögzített árfolyamon történő előtörlesztés, és az elkövetkező év során devizában lejáró nagyarányú államadósságunk miatt korlátozottabb, így jelentősebb további piaci hangulatromlás esetén az MNB számára csak a kamatemelés maradhat.
Lassú növekedés, kiváró álláspont
A Monetáris Tanács megítélése szerint a következő két évben csak visszafogott ütemben folytatódhat a gazdaság növekedése, és a kibocsátás mindvégig elmarad potenciális szintjétől. Rövidtávon egyes kormányzati intézkedések és a gyengülő árfolyam áremelő hatásúak, ugyanakkor a gyenge keresleti környezetben a költségsokkok kifutásával és az indirektadó-emelések hatásának lecsengésével az infláció mérséklődése várható. A dezinfláció mértéke és időbeli lefutása az inflációt érő számos egyidejű hatás miatt bizonytalan.
A Monetáris Tanács megítélése szerint az elmúlt időszakban jelentősen romlottak a magyar gazdaság növekedési kilátásai. A háztartások elhúzódó mérlegkiigazítása, a bizonytalan jövedelemkilátások, valamint a tovább szigorodó hitelkörnyezet miatt tartósan alacsony fogyasztási keresletre lehet számítani. A jövő évben várható nagymértékű költségvetési kiigazítás is fékezi a belföldi kereslet növekedését.
A bizonytalan gazdasági környezetben a hitelfeltételek szigorodása és a kedvezőtlenebb konjunkturális kilátások visszafogják a beruházási aktivitást. A vállalatok jövedelmezősége várhatóan mérséklődik, amihez a gyengébb bevétel mellett a minimálbér-emelés következtében növekvő bérköltség és a veszteség-leírási szabályok szigorítása is hozzájárul. Mindezek a tényezők a vállalati beruházások csökkenését eredményezhetik 2012-ben, amit a feldolgozóiparban végrehajtott nagy egyedi beruházások és az uniós fejlesztési források felhasználása csak részben ellensúlyoznak. A szolgáltató szektorban a jelentős kihasználatlan kapacitások miatt nem várható a beruházások élénkülése. A lakossági beruházás az idei év végén elérheti mélypontját, ám azt követően is csupán stagnálásra lehet számítani.
A belföldi hitelezés továbbra sem támogatja a gazdaság bővülését. Az eurozóna perifériájának válsága miatt a hazai bankok nehezebben és csak nagyobb költségekkel tudják megújítani külföldi forrásaikat. Emellett a deviza alapú jelzáloghitelek végtörlesztése is rontja a bankrendszer tőkehelyzetét, ami gyengíti a bankok hitelezési képességét. Mindezen folyamatok a hitelkínálati korlátok további szigorodását eredményezhetik – áll a Monetáris Tanács közleményében.
A globális növekedés lassulása, az európai perifériális országok adósságának fenntarthatósági problémái, valamint a pénzügyi rendszer sérülékenysége kedvezőtlenebb külső környezetet vetítenek előre felvevőpiacainkon, ami a hazai export növekedését is visszafogja. A külső kereslet lassulása ellenére a következő két évben továbbra is az export jelenti majd a visszafogott hazai növekedés támaszát – véli az MNB.
Az elmúlt hónapban kockázati feláraink magasan maradtak, amit elsősorban a romló globális növekedési kilátások és az eurozóna elhúzódó adósságválsága miatt csökkenő nemzetközi kockázatvállalási hajlandóság okozott. A kockázati megítélés szempontjából számottevő bizonytalansági tényezőt jelent a bankrendszer tőkepufferének mérséklődése a lakossági deviza alapú jelzáloghitelek rögzített árfolyamon történő visszafizetése miatt. A Monetáris Tanács üdvözli a Kormány elkötelezettségét a 2012-es 2,5 százalékos költségvetési hiánycél mellett, ami megvalósulása esetén javíthatja Magyarország kockázati megítélését – fűzik hozzá.
A romló konjunkturális kilátások keresleti oldalról a dezinfláció irányába mutatnak. Az áfát és a jövedéki adót érintő intézkedések átmenetileg számottevően növelik a fogyasztóiár-indexet. Bár a gyengébb árfolyam és a tervezett minimálbér-emelés inflációs nyomást eredményezhet, a költségsokkok kifutásával és az indirektadó-emelések hatásának lecsengésével már az alacsony keresletoldali inflációs hatások lehetnek meghatározóak az éves árindex alakulásában. A dezinfláció mértéke és időbeli lefutása az inflációt érő számos egyidejű hatás miatt bizonytalan. Ezért a Monetáris Tanács kiemelt figyelemmel fogja követni az esetleges tovagyűrűző hatások megjelenését és a fogyasztóiár-index mellett az adószűrt maginfláció alakulását is.
A monetáris politika a kiszámíthatóság fenntartásával, az árak és a pénzügyi rendszer stabilitásának biztosításával tud hozzájárulni a gazdaság kilábalásához, a befektetéseket és munkahelyteremtést ösztönző gazdasági környezet megteremtéséhez. Az infláció alakulását és a pénzügyi piaci folyamatokat övező kockázatok kiváró álláspontot indokolnak a kamatpolitikában, így a Monetáris Tanács az alapkamat szinten tartása mellett döntött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.