Minden rossz volt, amiben Maastrichtban az illetékesek megegyeztek az euró létrehozásakor – mondta Róna Péter közgazdász az eseményen. Egyrészt különböző fejlettségi szintű országokat nem lehet optimális valutaövezetben integrálni – mondta. Ezen kívül az aszimmetrikus sokkok is akadályozzák a közös valuta működését, erre példa, hogy Magyarországon sokkal magasabb az energiafelhasználás, mint nyugaton. A gazdasági ciklusok eltérése is azt okozhatja, hogy a közös alapkamat a lassulóban lévő gazdaság és a fellendülő szakaszban lévő közül legalább az egyiknek káros lesz. Ezeket a szempontokat egyáltalán nem vették figyelembe, amikor az euróövezetet létrehozták.
Már időben figyelmeztettek a közgazdászok, hogy a kiinduló állapotoknak nagy a szerepük, nem igaz, hogy tértől és időtől függetlenül alkalmazhatók bizonyos folyamatok. A gazdaságban nincs állandóság, ezért nem lehet számszerűsíteni a folyamatokat, nincs egyensúly, legfeljebb pillanatnyilag.
Ahhoz, hogy az eurót megmentsék a nagy államok, több kérdésre is meggyőző választ kell adni. Az első kérdés, hogy ki legyen az euróövezet tagja, mert nyilvánvaló, hogy a jelenlegi tagsági lista fenntarthatatlan. Arra is, hogy mi legyen a tagság feltételrendszere, mert például jelenleg egyetlen eurózóna-tag sem tudja teljesíteni a maastrichti kritériumok mindegyikét. Sőt, azokat 6 hónapnál hosszabb ideig egy tagországban sem álltak fenn. Az euró ma egy ex lex fizetőeszköz, nélkülözi azt a jogi talapzatot, amely biztosítja, hogy fennmaradjon.
A tagországok annak reményében léptek be az Európai Unióba, hogy felzárkózó pályára állhatnak. Ennek hiányával illene foglalkozni, és nem a tagországok erkölcsének megkérdőjelezésével. Az Európai Központi Bank szerepét is tisztázni kell, ugyanis a végső hitelező funkcióját nem látja el. A jegybank alapfeladata nem az infláció leszorítása, hanem a pénzügyi rendszer karbantartása, ennek hiányában Európa tele van zombi bankokkal.
A fiskális uniót is ki kell dolgozni, akkor lehet csak működőképes, ha tudjuk, hogy ki fogja elfogadni a költségvetést. El kell dönteni, hogy kinek milyen ráhatása van arra, hogy kitől mennyi adót szednek be, és ki mennyit kap a büdzsééből. Erre jelenleg van egy demokratikus berendezkedés, amelyen keresztül az érintettek hallatni tudják a véleményüket. Nem létezik olyan mechanizmus, amely legitimmé tenné ezt a döntést. A fenti kérdésekre a hét végéig kellene választ adniuk a döntéshozóknak, különben a játéknak vége.
Az eurókötvénnyel kapcsolatban az a kérdés, hogy ki lesz a kibocsátó, és mi az az adóbázis a kötvény mögött, amellyel a visszafizetést ígérjük és biztosítjuk. A jelenlegi ötlet szerint egy tagállamok által biztosított garancia állna a papírok mögött.
Artner Annamária, a BGF tanára elmondta: az euró nyomán nem valósult meg az árak és a bérek konvergenciája, a korábban felzárkózó országok konvergenciája is megtorpant. A perifériákon eszközbuborékok keletkeztek, versenyképességük eközben valójában romlott. A külkereskedelmi egyenlegek is romlottak, mind az Unión kívül, mind belül. A fizetési mérlegekre ugyanez igaz, az alacsonyabb reálkamatok mellett a lakosság folyamatosan adósodott el. A reálárfolyam felértékelődése is megfigyelhető volt a periférián, a gazdasági egyenlőtlenség ennek következtében jelentősen nőtt, ami azt mutatja, hogy jelentős erők feszítik szét a valutauniót.
Szemlér Tamás előadásában kifejtette: az elmúlt másfél-két évtizedben még az elméleti korlátokon belüli lehetőségeket sem használta ki az EU. A rugalmas feltételeknek köszönhetően a nagy gazdaságokat sem lehetett megfegyelmezni. Ebből következett, hogy még rugalmasabbá tették a kritériumrendszert. A válság nyomán visszatértünk az eredeti kiindulópontra, a gazdasági kormányzás kérdéséhez.
Csakhogy most a másfél évtizeddel korábbihoz képest sokkal rosszabb a helyzet több tekintetben is. A hasonlóság annyi, hogy ismét kétfokozatú EU-ban kezdtek el gondolkodni a döntéshozók. A korábbi lassú növekedés helyett súlyos gazdasági válsággal állunk szemben, és a monetáris unió léte is fenyegetett. A fő kérdés, hogy kész-e az EU a gazdaságpolitikai prioritásainak megváltoztatására, illetve politikai megújulásra. Lát azonban a szakember biztató jeleket is, kínálkozik néhány leehetőség az Unió számára, de van pár komoly akadály is. Országtanulmányokból az derül ki, hogy a leginkább elutasítók a németek voltak azzal kapcsolatban, hogy a tagállamok feladják a szuverén adóztatás jogát. Az egységes piac, amelyre a gazdasági és monetáris unió épült, pedig nem is nevezhető egységesnek.
A Világgazdaság kérdésére Róna Péter felvázolta, milyen változásokra számít a magyar gazdaságpolitikát illetően, ha esetleg kudarcot vallanak az egyeztetések. A fő kérdés, hogy kíván- e Magyarország olyan monetáris politikát folytatni, mint eddig, mert az a csatlakozás előkészítését volt hivatott végigvinni. Erről kiderülhet hamarosan, hogy nem tartható fenn tovább. Valójában a helyes célkitűzés az lenne, hogy bármilyen külső körülmények között fenntartható pályán kell tartani a magyar gazdaságot. Jelenleg 2020-as csatlakozási célt lebegtet a kormány, ám kérdés, hogy addigra milyen övezet várhatja a magyar gazdaságot. Az euróövezet esetleges felbomlásának is számos forgatókönyve van. Például amennyiben a magországok megtartják a közös valutát, az más helyzet, mintha újból mindenhol nemzeti valutát vezetnek be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.