A JP Morgan bankcsoport londoni részlegének szakértői hétfői elemzésükben kiemelték: várakozásuk szerint a piac valószínűleg megkönnyebbüléssel fogadja, hogy Putyin már az első fordulóban győzött, de azt is, hogy szavazataránya nem haladta meg jelentősen a 60 százalékot, mert "ez még inkább feldühítette volna az ellenzéket".
A ház elemzői szerint a fennmaradó bizonytalansági tényezők között van, hogy hova fejlődnek az utcai tiltakozó megmozdulások, milyen lesz a következő kormány összetétele, és milyen gazdaságpolitikai irányt választ az "új" orosz elnök.
A JP Morgan londoni szakértői közölték, hogy nem várnak nagy változásokat az orosz gazdaságpolitikában, és arra számítanak, hogy az ellenzék erősödő nyomása és a jelenlegi orosz rezsim támogatottságának hosszú távú, fokozatos hanyatlása miatt a költségvetési konszolidáció valószínűleg háttérbe szorul.
Mindemellett a mélyen gyökerező bürokrácia és az állami kiváltságokra pályázók "természetes ellenállása" jó eséllyel akadályozni fogja az igazságszolgáltatási rendszer reformjának gyors haladását és a média szabadabbá tételét is, márpedig e két tényező alapvető fontosságú eleme a korrupció elleni fellépésnek - hangsúlyozták a JP Morgan londoni szakértői.
A Fitch Ratings, a legnagyobb európai hitelminősítő hétfőn Londonban összeállított elemzésében kiszámította, hogy ha a védelmi és az egészségügyi kiadások, valamint a bérek további emelésére Putyin által tett választási ígéreteket végre is hajtják, az 160 milliárd dollárba is kerülhet; ez az éves orosz hazai össztermék (GDP) 8 százaléka.
A Fitch Ratings számításai szerint az állami költekezés eddig is gyors növekedése miatt a nyersolaj- és földgáz-értékesítési bevételek nélkül számolt orosz államháztartási hiány máris elérte a GDP-érték 10 százalékát, és most már 117 dollár körüli hordónkénti átlagos olajárra lenne szükség 2012 egészére vetítve az egyensúlyos orosz költségvetési mérleghez.
A jelenlegi magas olajár védi az orosz közfinanszírozási rendszert. Ha azonban nem történik olyan költségvetési szigorítás, amely jelentősen csökkenti az olaj- és földgázbevételek nélkül számolt deficitet, akkor az olajárak esetleges súlyos mértékű és tartós esése káros hatást gyakorolna az orosz gazdaságra és a közfinanszírozási rendszerre, és így valószínűleg Oroszország leminősítését eredményezné - áll a Fitch Ratings hétfői londoni elemzésében.
A Fitch jelenleg befektetési ajánlású, "BBB" szintű szuverén adóskockázati besorolással tartja nyilván Oroszországot. A hitelminősítő azonban már január közepén levette a napirendről az orosz adósosztályzat javítását, stabilra módosítva a szuverén orosz besorolások kilátását a felminősítés lehetőségére utaló addigi pozitívról. A Fitch a kilátásrontáshoz fűzött akkori indoklásában is kiemelte azt a véleményét, hogy a lakossági nyomás hatására lanyhulhat az orosz kormány készsége a költségvetési kiigazítások végrehajtására, amelyekre pedig szükség lenne az olajbevételek nélkül számolt államháztartási hiány csökkentéséhez.
Az elnökválasztási eredményről összeállított hétfői londoni elemzésében a hitelminősítő felidézte, hogy a választási kampány során Putyin is elismerte a szerkezeti reformok szükségességét a gazdasági alulteljesítés kezelésére és az olajszektoron kívüli beruházások ösztönzésére.
A tőkemenekítés mértéke 2011-ben több mint a kétszeresére emelkedett, az orosz gazdaság növekedési üteme pedig a fele volt a globális pénzügyi válság előtt mértnek. Mindazonáltal továbbra sem világos, hogy a Putyin által jelzett reformszándékot valóban követi-e cselekvés a gazdaságpolitikában - áll a Fitch Ratings hétfői londoni értékelésében.
Az egyik legnagyobb londoni gazdasági-pénzügyi tanácsadó csoport, a Capital Economics közgazdászai hétfői elemzésükben annak a véleményüknek adtak hangot, hogy Oroszország jelenlegi növekedési modellje a magas olajárak hajtotta belső fogyasztásra alapul, és ezért fenntarthatatlan.
A ház kimutatása szerint Oroszországnak 2004 óta összesen 850 milliárd dollár pótlólagos exportbevétele származott csak az olaj- és földgázárak emelkedéséből, és a magas határadókulcs révén ennek zöme az államkasszába került. Bár 120 milliárd dollárt félretettek két stabilizációs alapban, az energiahordozó-export bevételei azonban az állami költekezés komoly növekedéséhez járultak hozzá, különösen az elmúlt három évben.
Mindeközben a bérek is jóval a termelékenység javulását megelőzve növekedtek, és ez nagy inflációt okozott ugyan, a reáljövedelmek azonban így is 150 százalékkal nőttek azóta, hogy Putyin 2000-ben először hivatalba lépett, a GDP reálértéke pedig csaknem megkétszereződött - áll a Capital Economics hétfői elemzésében.
A ház szerint mindazonáltal ez a növekedési modell nem tartható, mivel a kereslet fenntartása egyre nagyobb mértékben függ a magas olajáraktól, ráadásul az állami költségvetés egyensúlyi helyzetéhez - a Capital Economics londoni szakértőinek saját számításai alapján - most már 115 dolláros éves átlagos olajár szükséges, jóllehet ehhez 2007-ben még 40 dolláros hordónkénti átlag is elégséges volt.
Mindezek alapján a cég szakértői azt valószínűsítették hétfői helyzetértékelésükben, hogy a most kezdődő elnöki periódus során kérdésessé válik Putyinnak mint az orosz gazdasági, pénzügyi és politikai stabilitás garantálójának megítélése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.