Az Országgyűlés által még 2011 végén elfogadott módosítás szerint az élelmiszerlánc szereplői felügyeleti díj fizetésére lesznek kötelesek, amely adó az előző évi nettó árbevétel 0,1 százaléka. A törvény szerint az új teher bevezetésének célja az, hogy az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv feladatai ellátására fedezetet biztosítson. Az éves felügyeleti díjat két részletben egyenlő összegben kell megfizetni július 31-ig, illetve január 31-ig.
„A szóban forgó adó a teljes agrobizniszt érinti, kezdve a termelőktől a takarmány előállítóin át a feldolgozókig és a kereskedőkig. Az egyik probléma ezzel azonban az, hogy egy halmoztatott adóztatásról van szó – nyilatkozta a Világgazdaságnak Éder Tamás. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) elnöke hozzátette: a termékpálya egyes tagjainak így az inputként beszerzett – és már adóztatott – alapanyag után még egyszer kellene fizetniük az általuk előállított termék értékesítésekor. Mindez a termékpálya egészét tekintve már jelentős összeg, a mi számításaink szerint évente 10 milliárd forint körüli elvonást jelent. Ráadásul az új díjfizetés egy további adminisztrációs feladatot jelent a piaci szereplőknek” – tette hozzá Éder.
A díjjal kapcsolatban már a kezdetektől felmerült az a kérdés, nem minősül-e újabb forgalmi típusó adónak, és ezzel nem ütközik-e uniós direktívákba. „Az iparűzési adóról sem született olyan döntés, hogy az az áfához hasonlítana, pedig azt is a nettó árbevétel alapján számolják” – nyilatkozta ezzel kapcsolatban a Világgazdaságnak Vadász Iván adószakértő. A Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének alelnöke hozzátette: „Hozzáadott érték típusú adóból valóban csak egy lehet az Európai Unióban, annak sajátossága azonban az, hogy kivetéséhez levonási jog is társul. Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj nem ilyen, ezt kivetik, de nem vonható le. Bármennyire is fájlaljuk, nem valószínű, hogy ezt az Európai Közösségek Bírósága egyfajta második áfaként értelmezné.”
Vadász Iván ugyanakkor kijelentette: „Nem dicső dolog ilyen díjat kivetni, hiszen ez adónövelés, és az ígéretek ellenére nem csökkenti az adminisztrációs terhelést sem. A jogalkotónak ezen a téren szabadsága van, akár a teljes termékpályára kivethet ilyet, de nem biztos, hogy ez ésszerű döntés.” Az adószakértő emlékeztetett: „2010-hez képest már így is több adófajta van, és bár a GDP-arányos adóterhelésről pontos kimutatás még nem áll rendelkezésre, valószínűleg az is nőtt 2011-re.”
Alku a húsiparral?
Lapunk információi szerint az élelmiszer-felügyeleti díj bevezetésének ötletével egy időben informális csatornákon ígéretetet kaptak a húsipari szereplők arra, hogy cserébe csökkenek az egyéb díjak. A mérsékelni kívánt tételek között az egyik legfontosabb a hatósági állatorvosi ellenőrzés díja. A vágáskor fizetendő összeg Magyarországon lényegesen magasabb, mint az Európai Unió többi tagállamában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.