A most közölt elemzésében a GKI úgy ítéli meg, hogy a kormányzat által bejelentett 2013-as költségvetési kiigazítás szerkezete - ennek keretében az adóemelések, s különösen a bankadó megígért megfelezésének elhalasztása - nagymértékben rontja az üzleti környezetet. A jogbiztonság további megroppanása, a belföldi kereslet szűkülése, a hitelezés várható újabb, immár a folyó gazdálkodást is veszélyeztető visszaesése paradox módon több kárt okoz, mint amennyi előny egyes munkavállalói csoportok foglalkoztatásának olcsóbbá válásától remélhető. Így a foglalkoztatás továbbra is csak statisztikailag - mindenekelőtt a közmunka további bővítése révén - bővül, a versenyszférában tovább szűkül.
A belföldre termelő és szolgáltató ágazatok teljesítménye visszaesik. Azt, hogy a stagnálásnál kissé kedvezőbb vagy rosszabb lesz a gazdaság teljesítménye azt az agrárszektoron keresztül lényegében az időjárás határozza meg.
A GKI szerint a bruttó és nettó keresetek - mivel a szuperbruttó kivezetése, illetve a járulékplafon megszüntetése nagyjából kioltja egymást-, egyaránt 4 százalék körül emelkedhetnek. Az infláció a közműadó bevezetése miatt éves átlagban 5,5 százalékra emelkedik. Ez azt jelenti, hogy az idei 5,9 százalékhoz képest alig lesz csökkenés, sőt valójában a gyorsulás sem zárható ki. A reálkeresetek és jövedelmek 1,5 százalékkal, a fogyasztás egy százalékkal csökken. A befektetői bizalom hiánya és a korábban elkezdett nagy projektek kifutása következtében a beruházások visszaesése folytatódik, megközelítően két százalékos lesz.
A kormány láthatóan mindent a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerülésnek, a 3 százalék alatti jövő évi deficitnek rendel alá, de az ennek érdekében hozott intézkedések akadályozzák a növekedést, fenntarthatatlanok és nem segítik elő a gazdaság szerkezeti átalakulását. Emiatt könnyen lehet, hogy az eljárás megszüntetéséről egyelőre nem születik döntés. Bár fennmarad a kohéziós alapokhoz való hozzáférés felfüggesztésének veszélye, de a két már bejelentett, s a kilátásba helyezett harmadik megszorító csomag révén Magyarország feltehetőleg hozzá fog jutni a 2013-as EU-forrásokhoz - vélekednek a kutatók.
Az IMF/EU-megállapodáshoz azonban nem kerül közelebb az ország, mivel a kormány kitart eddigi kudarcos, a recessziót elmélyítő gazdaságpolitikája mellett, amelynek megváltoztatása a megállapodás előfeltétele lenne.
A GKI kutatói úgy látják, hogy a magyar államadósság jelenleg viszonylag kedvező - de egy IMF/EU-megállapodás által lehetővé tettnél sokkal költségesebb - finanszírozhatósága (a CDS-felár 300 körülire csökkenése, 280 körüli forint/euró árfolyam, az állampapír-piaci hozamok csökkenése) valószínűleg átmeneti. Ez ugyanis nagyrészt a nagy jegybankok likviditásbővítő lépéseinek és az IMF/EU-megállapodás részbeni piaci beárazásának következménye. A külső feltételek romlása, az IMF/EU-megállapodással kapcsolatos illúziók eloszlása könnyen pénzpiaci feszültségeket okozhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.