Több mint 44 milliárd forintot fizettek be a költségvetésbe az egészségre károsnak ítélt élelmiszerek gyártói a népegészségügyi termékadó bevezetése óta. A Nemzeti Adó- és Vámhivataltól kapott adatok szerint 2011-ben – az év szeptemberétől kellett netát fizetni – 4,7 milliárdot, az első teljes évben, 2011-ben 20,1, míg tavaly 19,1 milliárd forint folyt be a költségvetésbe.
A legtöbbet, 22,7 milliárd forintot az olyan előre csomagolt cukrozott készítmények után fizettek be a gyártók, amilyenek a különféle cukorkák, nápolyik. Bár az adónemet chipsadónak is hívják, a sós snackek előállítói csak a második helyen állnak a maguk 7,3 milliárdos befizetésével. A befizetések alapján a harmadik netával leginkább sújtott termékkör az ételízesítőké, amelyek után magas sótartalmuk miatt kell leróni az adót: eddig több mint 6,7 milliárd forintot. Szintén jelentős összeget, 4,8 milliárdot fizettek be az elmúlt években az üdítőital-gyártók.
Az energiaitalok után fizetett népegészségügyi termékadó összege az elmúlt években megközelítette az 1,3 milliárd forintot. Ez azonban csak annak köszönhető, hogy a kormány időben észlelte, hogy az energiaitalok gyártói a termék összetételének megváltoztatásával igyekeznek kibújni az adófizetés alól, és 2013-ban ennek megfelelően módosította a jogszabályt. Ezért bár a taurintartalmú energiaitalokból származó netabevétel a 2012-es 208,6 millió forintról 2013-ra 18,9 millió forintra esett vissza, a másik összetevőjű, tulajdonképpen koffeintartalmú energiaitalok bevonása a netakörbe 2013-ban 913,2 millió forintot hozott.
Az ízesített sörök és alkoholos italok, valamint a szörpök jóval kevésbé fogynak: az előbbi után 252,7 millió, az utóbbi után 73,3 millió forint netát fizettek be a gyártók.
A NAV adatai szerint havonta átlagosan 400-500 céget terhel termékadó-fizetési kötelezettség. A legtöbb vállalkozás előre csomagolt cukrozott készítményt gyárt, tavaly decemberben ezek száma meghaladta a négyszázat. A második leginkább terhelt cégcsoportot a sós snackek gyártói, az elmúlt év végén 137 cég fizetett netát.
Az adónemet „a táplálkozás-egészségügyi szempontból nemkívánatos élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítására és ezen keresztül az egészséges táplálkozás előmozdítása” vezették be. 2012-höz hasonlóan idén is 19 milliárd forint bevételt várnak tőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.