BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágul az M4-es, pedig még nem is építik

Több mint 160 milliárd forintért épülhet fel a nem egészen 29 kilométer autópálya-szakasz az M4-esen, Abony és Fegyvernek között. Ezzel ez lesz a legdrágább sztrádaszakasz az országban -írja az Origo.

A lap szerint egy kilométer így 5,5 milliárd forintba kerül, ami jóval magasabb, mint a hasonló projecteknél kitűzött 2 milliárd körüli átlagár. Az összeg azért is meglepő, mert tavaly még csak nettó 110,7 milliárd forintot ítéltek oda a beruházásra, ami bruttósítva is jó 20 milliárddal kevesebb a szerdai közlönyben megjelent számnál. Ráadásul több pénzből kevesebbre telik, hiszen a határozat szerint az M8–M4 elválási csomópont sem épül meg.

Az építők között ott van a Közgép is, a cég konzorciumban vesz részt a projekt második szakaszában, ahol egy Tisza-hidat is építenek.

Tavaly még nettó 110 milliárd forintba került volna ennek a három szakasznak a megépítése, amit részben a hazai költségvetés is finnanszírozott volna. A magas költséget akkor a kormány részéről Németh Miklósné azzal magyarázta, hogy az M4-es ezen része keresztezi a Zagyvát és a Tiszát, ezért egy 170 és egy 760 méter hosszúságú hidat is kell építeni. Növeli az árat az is, hogy "a területen a folyók árterei miatt rosszak a talajviszonyok, a töltés építése rendkívül költséges". Ráadásul az építkezés egy részén szigorúbb környezetvédelmi előírásokat kell betartani.

A 29 kilométer három szakaszból áll. Mindegyiket más építi

A

13, 4 km hosszú első szakaszt a CHSM Konzorcium építheti, ami Colas

Hungária Zrt.-t és SWIETELSKY Magyarország Kft.-t takarja). A második

szakasz éíti a Közgép + A-Híd Építő Zrt. csoportosulás, vagyis az

Acél-Híd Konzorcium. Ezen a szakaszon építik meg a Tisza-hidat és még

egy ártéri hidat is. Az utolsó Fegyvernekig tartó 13,2 km-es szakaszt

pedig a STRABAG Általános Építő Kft. kapta meg.

A szerdán megjelent közlönyben lévő határozat szerint a finanszírozás szerkezete és összege is változik. teljes egészében uniós forrásból több mint bruttó 160 milliárd forintot költenek a szakaszra, amely több mint 20 milliárddal meghaladja az egy évvel ezelőtti összeget. Ráadásul a határozat a beruházás műszaki tartalmát is átírja. Az M8-M4-es elválási csomópont nem épül meg.

Az Origo érdeklődőtt a Fejlesztési Minisztériumnál is, hogy miért volt szükség a projekt keretének megemelésére, hogy mi lesz az M4-M8 elválási csomóponttal, valamint, hogy miért teljes egészében uniós forrásból történik a finanszírozás, ha korábban arról volt szó, részben a költségvetés fizeti. A portál nem kapott választ kérdéseire.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.