Pénteken lesz 100 napja, hogy bevezették Németországban a valamennyi ágazatban egységesen kötelező, óránkénti bruttó 8,5 eurós minimálbért. A vállalkozások mindenekelőtt áremeléssel reagálhatnak az új szabályra, de az első időszak tapasztalatai alapján nem indult komolyabb drágulás, "az embereknek nem kell igazán mélyebbre nyúlniuk a zsebükbe" - mondta Ferdinand Fichtner, a DIW kutatója a ZDF közszolgálati televízió csütörtöki összeállítása szerint.
A lendületes gazdasági növekedés kedvez a cégeknek, a minimálbér negatív hatásai így egyelőre csekélyek - tette hozzá Thorsten Schulten, a szakszervezetekhez közel álló Hans Böckler Alapítvány szakértője. A kevésbé fejlett régiókban, főleg a keleti tartományok határ menti vidékein viszont más a helyzet. A minimálbér a bérszínvonal jelentős emelkedését eredményezte, de a vállalkozások nehezen tudják a fogyasztókra hárítani a költségnövekményt, mert viszonylag gyenge a vásárlóerő. Ezért akár cégek és munkahelyek szűnhetnek meg. A vendéglátásban, idegenforgalomban megfigyelhető, hogy vállalkozások a nyitvatartási idő csökkentésével, a szolgáltatások szűkítésével próbálnak alkalmazkodni a helyzethez - mondta az ágazati érdekképviselet (Dehoga) ügyvezetője, Sandra Warden.
A személytaxi-szolgáltatás ára az üzemanyagár csökkenése ellenére országos átlagban 10 százalékkal emelkedett a szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) februári adatai szerint, ami szintén a minimálbér következménye. A cégek a forgalom drámai visszaesésétől tartottak, de az utasok száma egyelőre nem csökkent nagyobb mértékben - mondta a taxis és bérautó-üzemeltető vállalatok szövetségének (BZP) elnöke, Michael Müller.
A Focus című hírmagazin összeállítása szerint 10 százalék körüli a drágulás a tisztító szalonoknál is, a fodrászatokban pedig átlagosan 3 százalékkal kell többet fizetni a minimálbér bevezetése óta. Több gyümölcs és zöldség ára is emelkedik, például a Németországban rendkívül népszerű spárga is drágul a napokban kezdődő szezonban. A termelők szerint kilogrammonként 50-80 centes áremelkedés lehet a többnyire lengyel spárgaszedő munkásokra is érvényes minimálbér következtében.
Legkevesebb 8,5 eurós órabért kell fizetni a külföldi fuvarozó cégek sofőrjeinek is, ha Németországban vezetnek. Az eredeti elképzelés szerint akkor is, ha csak tranzitfuvarról van szó, a kormány azonban a több országból érkezett panaszok hatására felfüggesztette a szabályt arra az időre, amíg az Európai Bizottság megvizsgálja a szabályozást. A felfüggesztés azonban csak a tranzitforgalomra vonatkozik, ezért magyar, osztrák és lengyel fuvarozó vállalkozások a német alkotmánybírósághoz fordultak, kérve, hogy 6 hónapra helyezze hatályon kívül a minimálbér-szabályokat a Németországba irányuló és az onnan induló fuvarok esetében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.