Tavaly két százalékkal gyarapodott a sörpiac, 6,2 millió hektoliterre nőtt a legnagyobb hazai sörgyártók által eladott mennyiség. Ennél jóval nagyobb, 23 százalékos fejlődést lehetett tapasztalni a prémium kategóriába tartozó sörök forgalmában – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. A szervezet és a gyártók is komoly figyelmet fordítanak arra, hogy tovább erősítsék az ilyen termékek forgalmát. Ezt a célt szolgálja például a közelmúltban elindított „Sör mi több” kampány is.
Globális tendencia, hogy folyamatosan nő az érdeklődés a kézműves és a prémium sörök iránt. Ugyanakkor itthon még nagyon a folyamat elején tartunk, hiszen míg az Egyesült Államokban például már 10 százalék körüli a kézműves sörök piaci részesedése, addig Magyarországon 1 százalék alatt van – hangsúlyozta Schillinger Attila. A magyarországi gyártók számára negatív jelenségek között említette a szövetség igazgatója, hogy a múlt évben is folytatódott az olcsó kategóriába tartozó termékek térhódítása és a külföldi importból származó sörök forgalmának növekedése.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége szeretné elérni, hogy a jövőben kedvezőbb adózási környezet alakuljon ki javítva a hazai gyártású sör versenyképességét. A szervezet igazgatója szerint ilyen jellegű kezdeményezésekre már van példa az Európai Unióban. Az Egyesült Királyságban az utóbbi három évben csökkentették a jövedéki adót, a gyártók pedig cserébe vállalták, hogy az így megtakarított összeget visszaforgatják a piacba. „Jó példának tartjuk a brit megoldást, több európai piacon is vannak hasonló kezdeményezések. Igyekszünk mi is mindent megtenni azért, hogy a magyar gyártású sör ne kerüljön további versenyhátrányba” – közölte Schillinger Attila.
Kedvező tapasztalatokról számolt be a prémium sörök szegmensében Gábor Andrea, a Borsodi Sörgyár Kft. márkamenedzsere is, aki elmondta, hogy a Staropramen termékek esetében például 10 százalékot meghaladó növekedést tapasztaltak a múlt évben. A vállalat igyekszik különböző marketing aktivitásokkal is erősíteni az ebbe a szegmensbe tartozó italai ismertségét. A márkamenedzser hozzátette: az ízesített sörök szegmense szintén dinamikusan fejlődőnek számít, és komoly lehetőséget kínálnak az iparág számára, hogy a fiatalabb célközönséget, illetve a női fogyasztókat is elérjék.
A legnagyobb hazai sörgyártók kis mértékben ugyan, de növelni tudták bevételüket a múlt évben. Ugyanakkor a piac meghatározó szereplői veszteségesen működnek. A Borsodi Sörgyár Kft. például közel 3 milliárd forintos, a Pécsi Sörfőzde 700 milliós, míg a Heineken 220 milliós veszteségről számolt be 2014-re. A Dreher üzleti éve március végén zárult, így a nyilvánosan hozzáférhető adatokban még nem szerepel, hogy ebben az időszakban hogyan alakult a cég adózott eredménye. A 2013/2014-es üzleti évben 2,2 milliárd forintos volt a vállalat vesztesége.
Elkezdődött a fesztivál
Tegnap megnyitotta kapuit a Budavári Sörfesztivál, a vasárnapig tartó eseményt idén ötödik alkalommal rendezik meg. Kurucz Dániel, a fesztivál egyik főszervezőjének közlése szerint: idén több mint 200-féle sörkülönlegességet kóstolhatnak meg az eseményre látogatók. A bérletek 90 százaléka már elővételben elkelt, és ebben az évben a korábbinál jóval több külföldi vendégre számítanak. Tavaly 5 százalék körül volt az arányuk, idén a becslések szerint elérheti a tizet is. Az idei vendégország Belgium, és a hazai gasztronómiai trendeket követve kiemelt szerep jut majd a streetfood képviselőinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.