Alekszisz Ciprasz miniszterelnök lemondását és előre hozott választásokat is belengetett a görög kormányszóvivő reggel a Mega televízió adásában arra az esetre, ha az athéni parlament nem szavazza meg a hitelezőkkel megkötendő megállapodást. A kemény hangnem elvben nem üres fenyegetőzés, hiszen a legfőbb kormányerőnek számító Sziriza rendkívül heterogén pártszövetség, a parlamenti frakció több tagja is jelezte már korábban ellenvetéseit a készülődő alkuval kapcsolatban. A kormányfőnek ugyanakkor meg kell győznie a kisebbik koalíciós partnert, a Független Görögöket is, akikkel gyakorlatilag az egyetlen közös pont a kormányalakítás idején a trojka és a hitelprogram elutasítása volt.
Ciprasz mellett szól azonban, hogy a parlamenti képviselők aligha vállalják fel azt, hogy a több hónapnyi alkudozás után, foggal-körömmel kialkudott megállapodást megtorpedózzák, hiszen minden jel arra utal, az államcsődhöz, ezáltal pedig gazdasági és minden bizonnyal politikai káoszhoz vezetne az országban.
Persze a megállapodás is hátra van még. Ahogy Angela Merkel német kancellár jelezte az euróövezeti országok állam- és kormányfőinek hétfő éjszakába nyúló brüsszeli tanácskozása után: sok munka van még hátra. Az azonban mindenképpen pozitív jel, hogy senki nem állt fel az asztaltól, senki nem ejtett meg sértett nyilatkozatokat, ezzel szemben több uniós vezető is jelezte: az athéni kormány kész a kompromisszumra, és végre ehhez méltó javaslatokat nyújtottak be. Igaz, ehhez a Szirizának komoly engedményeket kellett tennie olyan területeken, amelyeket korábban tabuként kezelt. A hétfőn átnyújtott tizenegyedik javaslatcsomag 7,9 milliárd eurós megtakarítási programot tartalmaz. Ennek részeként elfogadták azt a hitelezői elvárást, hogy a költségvetési többlet 1 százalékos legyen ebben az évben és négy év alatt 3,5 százalékra nőjön – jóllehet a Bloomberg úgy számol az athéni javaslatok 0,74 százalékos többletet eredményeznek.
Leállítanák a korai nyugdíjazás rendszerét is, a nyugdíjreformtól a GDP 0,37 százalékát kitevő megtakarítást remélnek. Egy másik, 7,3 milliárdra becsült bevételnövekedést is tartalmaz a csomag, amelyet elsősorban adóemeléssel igyekszik elérni a görög kormány. Vélhetően ennek mértékével kapcsolatban folyik most a számolgatás, amelynek eredményét remények szerint az euróövezeti pénzügyminiszterek szerdai ülése értékeli majd. Athén az áfarendszert háromkulcsossá tenné: 6 százalékos forgalmi adó terhelné a gyógyszereket, a könyveket és a színházjegyeket, 13 százalékkal adóznának a (főként friss) élelmiszerek, a vendéglátás és az áramszolgáltatás, az összes többi terméket és szolgáltatást pedig 23 százalékos áfakörbe sorolnak. Ez a görög kalkuláció szerint 1,36 milliárd euróval növelné az adóbevételeket, ami jóval alacsonyabb az elvárt 1,8 milliárdos szinttől, így a tervek szerint eltörlik a görög szigeteknek nyújtott generális 30 százalékos áfakedvezményt. Bevezetnek ugyanakkor egy egyszeri, 12 százalékos különadót a cégek 2014-ben elért, félmillió euró fölötti profitjára (a korábbi tervek még egymilliós profitot emlegettek), ez 1,35 milliárdot hozhat az államkasszába. Megemelnék a társasági nyereségadó szintjét is az adózás előtt legalább 100 ezer eurós profitot elérő cégeknél, a kulcs 26-ról 29 százalékra emelkedne. Nőne a szolidaritási adó és a luxusadó is, adót vetnének ki a televíziós hirdetésekre és az online szerencsejátékra, és bevételt remélnek a mobilcégeknek nyújtott engedélyekből is. Megmaradna ugyanakkor a vagyonadó, és nőne az agrártermelők adóterhe is.
Mindez tökéletesen szembemegy mindazzal, amit a Sziriza korábban hirdetett a mentőhitellel kapcsolatban, ám minden jel arra utal, hogy ez az egyetlen megoldás, hogy az ország június 30-ig pénzhez jusson. Ekkor ugyanis lejár a 240 milliárdos hitelprogram, amiből még 7,2 milliárd elvileg jár a görögöknek. Ugyanezen napon ráadásul 1,6 milliárd eurós hiteltörlesztést is biztosítania kell Athénnak az IMF felé.
A keserű pirula megédesítésére szolgálhat egy 35 milliárd eurós élénkítő csomag. Az Európai Bizottság déli sajtótájékoztatóján elhangzott: a pénzt a 2014–2020-as uniós költségvetésből vonnák el, és abban az esetben kaphatnák meg a görögök, ha teljesítik az elvárt kiigazításokat és reformokat. Azt, hogy a pénzt milyen formában és mely kasszából vennék ki, egyelőre nem világos, ahogy az sem, milyen célokra fordíthatnák. Egy azonban biztos: a kérdésben csak az uniós vezetők dönthetnek, tehát várhatóan erről is az uniós tagországok állam- és kormányfőinek csütörtökön kezdődő csúcstalálkozóján várható megegyezés.
A növekedés pedig elemi érdeke a többi euróövezeti tagországnak is, hiszen a görögök első számú hitelezői éppen ők, egy esetleges államcsőd, és az az euróövezetből való kilépés esetén vélhetően hiába követelnék vissza a 200 milliárd eurós adósságot.
Ma reggel ismét a görög bankok számára nyújtott likviditási keret növeléséről döntött az Európai Központi Bank kormányzótanácsa. Egy héten belül ez a negyedik ilyen emelés, amelynek pontos összegét nem közölte a frankfurti testület, ám annyit tudni lehet, hogy a keret így közelít a 90 milliárd euróhoz.
Az EKB segítsége azért életbe vágó, mivel a görögök kilépését válthatja ki, ha az Európai Központi Bank nem lesz képes ezt folytatni. A görög bankokból ugyanis nap nap után szivárognak el az eurómilliárdok, egyre többen veszik ki ott tartott pénzüket, de a pénzintézetek az EKB segítségével fizetőképesek. Az EKB viszont csak fizetőképes félnek nyújthat ilyen segítséget, és államcsőd esetén nem tudná tovább biztosítani a bankrendszer likviditását. Akkor pedig ezt a görög jegybanknak kell megtennie, amely csak úgy lehetséges, ha Athén saját törvényes fizetőeszközt vezet be, amivel de facto kilép az eurózónából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.