A nyugdíjasok és az alacsony jövedelmű háztartások már érzik, hogy hosszú idő után újra emelkednek a fogyasztói árak – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. Az árváltozás a lakosság egyes csoportjait különböző mértékben érinti, eltérő jövedelmi szintjük és – részben ebből adódóan – eltérő fogyasztási szerkezetük miatt. Egy „átlagos” magyar, vagyis aki a fogyasztói kosárnak éppen megfelelően vásárol – ilyen ember egyébként biztosan nincsen –, az 0,1 százalékos drágulással szembesülhetett az év első hét hónapjában. Az alacsony jövedelmű háztartások ugyanebben az időszakban már 0,5 százalékos inflációt tapasztalhattak, miközben a tavalyi első hét hónapban 0,2 százalékos árcsökkenést mért a hivatal. A közepes jövedelműek és a nagycsaládosok (3 vagy több gyermeket nevelők) az árak stagnálásával, míg a gazdagok 0,1 százalékos áremelkedéssel szembesülhettek.
Az alacsony jövedelműek részben azért érzékeltek az átlagnál magasabb áremelkedést, mert a szeszes italok, dohányáruk drágulása – a fogyasztási szerkezetükben képviselt magasabb arány miatt – erősebben érintette őket. A nyugdíjasok is az infláció vesztesei között voltak: náluk hasonló mértékben, 0,4 százalékkal emelkedtek az árak az előző év első hét hónapjához képest. (Az igazsághoz tartozik, hogy a nyugdíjasok még így is „nyerésben” vannak, hiszen járandóságukat januártól 1,6 százalékkal emelték.) Az átlagosnál magasabb áremelkedés mindkét csoportnál részben azzal is magyarázható, hogy a fogyasztási szerkezetükben kisebb arányban vannak a közlekedéssel – azon belül is az üzemanyagokkal – kapcsolatos költségek, így őket nem érintette olyan mértékben az üzemanyagárak csökkenése, mint a többi háztartást.
Az év hátralévő részében egyre szélesebb réteget érhet el az infláció, hiszen várhatóan egyre több termék és szolgáltatás esetében nőhetnek az árak. Miután a világpiaci olajárak már nem csökkennek, a benzin ára sem esik vissza, ezért az inflációt leginkább leszorító hatás hamarosan kiesik a bázisból. Az infláció 1-2 százalék közelébe emelkedhet az év végére, és várhatóan továbbra is az alacsony jövedelműeket és a nyugdíjasokat érinti majd érdemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.