BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így kozmetikázná Washington külkereskedelmi hiányát

A hiány csökkentése az Egyesült Államok célja az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény újratárgyalásakor.

Az 1994-ben életbe lépett Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalásának alapelveit tartalmazó dokumentumot Robert Lighthizer, az Egyesült Államok kereskedelmi képviselője hétfőn este küldte meg a kongresszusnak. Eszerint Washington célja a hiány csökkentése a Kanadába és Mexikóba exportált amerikai termékek volumenének növelésével. Szeretnék megszüntetni az amerikai agrártermékek exportja előtt álló akadályokat, köztük a tisztességtelen árképzést és a szubvenciókat is, felszámolni az amerikai befektetések korlátozását minden szektorban. Kereskedelmi megállapodás esetében először mondta ki amerikai kormányzat azt is, hogy „megfelelő” intézkedéseket akar a valutamanipuláció megakadályozására. A Reuters értékelése szerint ez a kitétel valójában nem Kanadára és Mexikóra vonatkozik, hanem Kínára, és azt vetíti előre, milyen kereskedelmi megállapodásokra törekszik majd a jövőben az Egyesült Államok.

Forrás: AFP

A Trump-kormányzat prioritásai közé tartozik a kereskedelmi vitákat rendező eddigi mechanizmus törlése, ami megnehezíti, hogy dömping– és szubvencióellenes pereket indíthasson kanadai és mexikói vállalatok ellen. A dokumentum arra is utal, hogy a kormányzat lehetőséget akar teremteni az import korlátozására. Kanada nem bánja a NAFTA újratárgyalását és modernizálását, különösen annak fényében, hogy szeptemberben életbe lépnek az Európai Unióval kötött szabadkereskedelmi megállapodás ideiglenes rendelkezései. Enrique Pena Nieto mexikói elnök azonban elkötelezett a vámmentes Észak-Amerika mellett, és közölte, hogy kész felállni a tárgyalóasztaltól.

A NAFTA megváltoztatása egy évi 1,2 ezermilliárd dolláros kereskedelmet alakít majd át. Az Egyesült Államoknak tavaly 7,7 milliárd dolláros külkereskedelmi többlete volt Kanadával és 63 milliárd dolláros hiánya Mexikóval szemben. A kulcs azonban az autóipar: itt 74 milliárdos az amerikai deficit a déli szomszéddal szemben, ami azt jelenti, hogy ha ezt a szektort kivesszük az egyenlegből, akkor az Egyesült Államok külkereskedelmi mérlege pozitív. A világ szinte minden jelentős autógyártójának van összeszerelő üzeme Mexikóban az olcsó béreknek köszönhetően, így az amerikaiaknak is – emlékeztetett a Bloomberg. Ez jó a cégeknek, de kétségtelenül ahhoz vezetett, hogy folyamatosan csökken a munkahelyek száma az Egyesült Államokban.

A NAFTA-nak köszönhetően kialakult egy ellátási lánc, sok autóalkatrész nyolcszor is átkerül a határon, mire elkészül egy gépjármű.

Ennek a bevált rendszernek a megváltoztatása az árak emelkedéséhez és a bérek csökkenéséhez vezet majd, veszélyezteti az exportot és amerikai munkások állását

– figyelmeztetett Lighthizernek írt júniusi levelében az amerikai autógyártók szövetsége, és gyakorlatilag megfenyegette a kereskedelmi képviselőt, hogy Észak-Amerikán kívül keresnek majd beszállítókat, ha a kormányzat ellehetetleníti a jelenlegi rendszert. Mivel Trump már a kampányában „hatalmas vámokkal” fenyegette meg a Mexikóban dolgoztató amerikai autógyártókat, sokan kivárnak, befagyasztották a befektetéseket. Mások, például a Ford már egy hónapja bejelentette, hogy Mexikó helyett Kínában gyártja majd a Focust.

Közgazdászok arra is figyelmeztetnek, hogy az autógyártók „megfegyelmezése” rövid távon ugyan gyorsíthatja a gazdasági növekedést, segíthet Trumpnak, hogy betartsa a 3 százalékos bővülésre és a munkahelyteremtésre vonatkozó ígéretét, hosszabb távon azonban a nagyfokú automatizálás miatt nem teremt új állásokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.