Az 1994-ben életbe lépett Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalásának alapelveit tartalmazó dokumentumot Robert Lighthizer, az Egyesült Államok kereskedelmi képviselője hétfőn este küldte meg a kongresszusnak. Eszerint Washington célja a hiány csökkentése a Kanadába és Mexikóba exportált amerikai termékek volumenének növelésével. Szeretnék megszüntetni az amerikai agrártermékek exportja előtt álló akadályokat, köztük a tisztességtelen árképzést és a szubvenciókat is, felszámolni az amerikai befektetések korlátozását minden szektorban. Kereskedelmi megállapodás esetében először mondta ki amerikai kormányzat azt is, hogy „megfelelő” intézkedéseket akar a valutamanipuláció megakadályozására. A Reuters értékelése szerint ez a kitétel valójában nem Kanadára és Mexikóra vonatkozik, hanem Kínára, és azt vetíti előre, milyen kereskedelmi megállapodásokra törekszik majd a jövőben az Egyesült Államok.
A Trump-kormányzat prioritásai közé tartozik a kereskedelmi vitákat rendező eddigi mechanizmus törlése, ami megnehezíti, hogy dömping– és szubvencióellenes pereket indíthasson kanadai és mexikói vállalatok ellen. A dokumentum arra is utal, hogy a kormányzat lehetőséget akar teremteni az import korlátozására. Kanada nem bánja a NAFTA újratárgyalását és modernizálását, különösen annak fényében, hogy szeptemberben életbe lépnek az Európai Unióval kötött szabadkereskedelmi megállapodás ideiglenes rendelkezései. Enrique Pena Nieto mexikói elnök azonban elkötelezett a vámmentes Észak-Amerika mellett, és közölte, hogy kész felállni a tárgyalóasztaltól.
A NAFTA megváltoztatása egy évi 1,2 ezermilliárd dolláros kereskedelmet alakít majd át. Az Egyesült Államoknak tavaly 7,7 milliárd dolláros külkereskedelmi többlete volt Kanadával és 63 milliárd dolláros hiánya Mexikóval szemben. A kulcs azonban az autóipar: itt 74 milliárdos az amerikai deficit a déli szomszéddal szemben, ami azt jelenti, hogy ha ezt a szektort kivesszük az egyenlegből, akkor az Egyesült Államok külkereskedelmi mérlege pozitív. A világ szinte minden jelentős autógyártójának van összeszerelő üzeme Mexikóban az olcsó béreknek köszönhetően, így az amerikaiaknak is – emlékeztetett a Bloomberg. Ez jó a cégeknek, de kétségtelenül ahhoz vezetett, hogy folyamatosan csökken a munkahelyek száma az Egyesült Államokban.
A NAFTA-nak köszönhetően kialakult egy ellátási lánc, sok autóalkatrész nyolcszor is átkerül a határon, mire elkészül egy gépjármű.
Ennek a bevált rendszernek a megváltoztatása az árak emelkedéséhez és a bérek csökkenéséhez vezet majd, veszélyezteti az exportot és amerikai munkások állását
– figyelmeztetett Lighthizernek írt júniusi levelében az amerikai autógyártók szövetsége, és gyakorlatilag megfenyegette a kereskedelmi képviselőt, hogy Észak-Amerikán kívül keresnek majd beszállítókat, ha a kormányzat ellehetetleníti a jelenlegi rendszert. Mivel Trump már a kampányában „hatalmas vámokkal” fenyegette meg a Mexikóban dolgoztató amerikai autógyártókat, sokan kivárnak, befagyasztották a befektetéseket. Mások, például a Ford már egy hónapja bejelentette, hogy Mexikó helyett Kínában gyártja majd a Focust.
Közgazdászok arra is figyelmeztetnek, hogy az autógyártók „megfegyelmezése” rövid távon ugyan gyorsíthatja a gazdasági növekedést, segíthet Trumpnak, hogy betartsa a 3 százalékos bővülésre és a munkahelyteremtésre vonatkozó ígéretét, hosszabb távon azonban a nagyfokú automatizálás miatt nem teremt új állásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.