Összesen 6,4 százalékkal nőtt a hazai kiskereskedelem forgalma 2017 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez az eredmény meghaladja az európai 3,7 százalékos második negyedévi átlagot, ennél dinamikusabban csupán Törökország, Szlovákia és Ausztria fejlődött. Az eredmény, amelyet leginkább a kései húsvéti költések húztak fel, az elmúlt két év legjobb negyedéves európai átlagát jelenti – állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című európai elemzése.
Az év második negyedévéhez képest erőteljesebben növekedett a mennyiségi eladás az előző negyedévvel összevetve, így az 3,6 százalékon állt Magyarországon. Az európai tendencia hasonló ívű: a kontinensen 1,7 százalékos emelkedés figyelhető meg. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 2,8 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak mintegy 2 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 6,9 százalékkal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 4,3 százalékkal bővült.
Az édességek, feldolgozott húsáruk vagy az alkoholos italok erőteljes növekedése nem meglepő a húsvét második negyedévre »tolódásával«, ugyanakkor mindegyik kategóriában szignifikáns, növekedést látunk, még a legkevésbé bővülő forró italok piaca is közel 3 százalékkal nőtt az előző év második negyedévéhez képest
– mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Hozzátette: az összes, Nielsen által mért csatorna hozzájárult a növekedéshez, de a trend továbbra is az, hogy elsősorban a diszkontok és a drogériák húzzák a piacot, a második negyedévben kétszámjegyű értékbeli növekedést érve el.
A Nielsen szerint az európai gazdasági kilábalás egyik mozgatórugója az erősödő belső keresletben keresendő. A több országban (például Spanyolország, Egyesült Királyság, Németország) megfigyelhető, csökkenő munkanélküliség szintén pozitívan befolyásolja a költési kedvet kontinensszerte, miközben az árnyomás továbbra is alacsony szintű. Elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látták az elmúlt hat hónapban, amelyhez hozzájárult a szerény mértékű árszínvonal-változás és javuló mennyiségi eladás (+1,7 százalék). Amennyiben a régiót elkerülik a nagyobb politikai és/vagy gazdasági „megrázkódtatások”, a kiskereskedelem az év hátralévő részében is folytatja a megkezdett lendületet.
Régiónkban egyébként a mért országok mutatói mind pozitív tartományban mozognak: Szlovákia +9,3 százalékot, Ausztria +6,7 százalékot, Lengyelország +5,3 százalékot és Csehország +5,1 százalékot ért el.
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az első negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+14,2 százalék). Majd következik Szlovákia (+9,3 százalék), Ausztria (+6,7 százalék), Magyarország (+6,4 százalék) és Portugália (+6,1 százalék). Sereghajtó, és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (-0,7 százalék), előtte áll Dánia (+1,2 százalék), Görögország (+1,9 százalék), Finnország (+2,1 százalék) és Németország (+2,3 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.