Az USA-ból, Dél-Koreából és számos más országból érkeztek csapatok a térségbe, hogy részt vegyenek a szokásos évi hadgyakorlaton, amely a dél-koreai elnök, Mun Dzsein nyilatkozata szerint defenzív jellegű. Kim Dzsongun, Észak-Korea első embere ugyanakkor egy országa elleni támadás előkészítésének tartja, vakmerő magatartásként értékelte azt, amely egy ellenőrizetlen nukleáris háborúhoz vezethet – írja a Bloomberg a Yonhap hírügynökségre hivatkozva. Az Észak- és Dél-Korea közötti feszültség felerősödése hatalmas zavart okozna a kereskedelemben – hívja fel a figyelmet a Bloomberg összeállítása, s erős hullámzó hatása lehet egyebek mellett az okostelefonok, illetve a sík képernyős televíziók gyártására, továbbá a járműiparra.
Több nagy nemzetközi technológiai cég forgalmának számottevő részét adja a térség. Az okostelefonokhoz használt csipek vezető gyártója, a San Diegó-i székhelyű Qualcomm és a Szilícium-völgy legnagyobb félvezetőgyártója, az Applied Materials globális eladásainak 17 százaléka kapcsolódik az ázsiai országhoz. A legnagyobb európai félvezetőgyártó, az ASML Holding éves bevételének negyede köthető Dél-Koreához.
„Dél-Korea a közbenső termékek nagy exportőre, fontos szerepe van a globális elektronikai iparban – mondta John Davies, a BMI Re-
search londoni székhelyű globális árupiaci stratégája a hírügynökségnek. – Ha hosszabb ideig felfüggesztenék a szállítást, az megzavarná a vállalatok ellátási láncát világszerte” – tette hozzá.
A konfliktus érzékenyen érintené a dél-koreai fogyasztókra hangsúlyosabban támaszkodó cégeket is. Például a BMW-t és a Mercedes-Benzt, amelyek 225 ezer autót adtak el az országban. De komoly gondokat okozhat a Starbucksnak is, amelynek ötödik legnagyobb piaca Dél-Korea, több mint ezer egységgel rendelkezik ott, helyi tevékenysége tavaly 876 millió dollár nyereséget hozott a kávéóriásnak. Szerepel a számottevő dél-koreai kitettséggel rendelkező cégek között a Fairhaven és a világ vezető golfeszközgyártója, az Acushnet Holdings is. A japán Ministopnak pedig több üzlete működik (2400) itt, mint saját hazájában. Jelentős pozíciókkal rendelkezik a térségben több világmárka, egyebek mellett a Guess és a Samsonite International is.
A cégek képviselőit a hírügynökség megkereste, azt tudakolva, hogy miként reagálnak a geopolitikai helyzet romlására. A cégek többsége nem nyilatkozott. A Ministop szóvivője, Kimikazu Szugavara annyit közölt: „Nem teszünk semmi különlegeset a jelenlegi észak-koreai feszültség alatt. Mindig is készek voltunk arra, hogy a nehéz időkben is azt próbáljuk nyújtani, amit a legkedvezőbb időszakokban.”
Komoly hatással lehet természetesen a konfliktus az 51 milliós országra azokon a vezető márkákon keresztül is, amelyek tengerentúli bevételeinek többségét adják. Ezek között magasan a legnagyobb a Samsung, 174 milliárd dolláros forgalmának mindössze 10 százaléka származik a hazai piacról. A cég számos gyára helyezkedik el egy fegyveres konfliktus tüzérségi körzetében. Hasonló arányok jellemzik a KIA és az LG Electronics értékesítését: 45-50 milliárd dollár közötti forgalmuk negyedét adják a dél-koreai eladások. Ha mérsékeltebb arányokkal is, de ezt a sort bővíti a Hyundai Motor, az SK Holdings, a Kepco és a Posco is.
„Valójában minden Dél-Koreában üzleti tevékenységet folytató cég helyzete bizonytalan. A konfliktus árnyékot vet, amely negatívan befolyásolhatja a befektetési döntéseket” – értékelte a helyzetet a Bloomberg Intelligence elemzője, Justin Jimenez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.