Az ukrán állami statisztikai hatóság összesítése szerint az első negyedévben 3,1 százalékos volt a GDP-növekedés, miközben a jegybanki prognózis csupán 2,3 százalékról szólt. Volodimir Hrojszman miniszterelnök a vártnál jobb számok láttán azonnal emelte a tétet, s kijelentette: a cél az év végére elérni az 5 százalékos GDP-bővülést.
Eredetileg az Ukrán Nemzeti Bank és a kormány is 3,5 százalékos növekedést vár 2018-ban, s ugyanez a prognózis a legfőbb nemzetközi hitelminősítők esetében is. Ugyanakkor Olekszandr Ohrimenko elismert ukrán közgazdász hangsúlyozza: a 3 százalék körüli mutatókkal csak 2020 után éri el az ukrán gazdaság legalább a 2013-as, az Euromajdan előtti állapotokat. Szerinte a földpiac megnyitása nélkül esélytelen a gazdaság gyors beindulása.
Jelentősebb javulásra a mostani gazdaságpolitikai modell mellett semmi esély nem kínálkozik – mondta az Ukrán Gazdaságfejlesztési Intézet igazgatója. Olekszandr Honcsarov szerint ennek több oka is van. Az egyik a hitelpolitika, amely gúzsba köti a vállalkozói élet szereplőit.
Az első negyedévi jobb mutatókat nagyon banális okokkal magyarázta. Az ukrán GDP legnagyobb arányát, egyötödét a kis- és nagykereskedelem teszi ki. Utána jön 15 százalékkal az ipar, 11 százalékos részaránnyal az agrárium, 10 százalékkal követi az építőipar és a szolgáltatások piaca. Ha pedig jobban megnézzük 2018 első három hónapját, azt látjuk, hogy a nagykereskedelem 8,2 százalékkal, a kiskereskedelem pedig 7,6 százalékkal nőtt, az ipar csupán 2,4 százalékkal, míg a mezőgazdaság eleve zsugorodott.
Ez idő alatt 3 milliárd dollár áramlott be az országba, nagy része a vendégmunkásoktól, akik tavaly 9 milliárdot meghaladó dollárt küldtek haza. Az első negyedévben hazaküldött pénzből 1,8 milliárd dollárt hrivnyára váltottak, amit aztán vásárlásokra költöttek, úgyhogy voltaképp csak ennek tudhatók be a javuló számok, amelyek mögött semmilyen átgondolt, következetes gazdaságpolitika nincs.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.