Az ING Bank vezető elemzője, Virovácz Péter szerint kettészakad az ország az ipar teljesítménye alapján, ezt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) megyékre vonatkozó első negyedéves adatsorai is alátámasztják. Az elemző a Világgazdaságnak elmondta:
tendencia, hogy a jelentős vállalatok a már meglévő telephelyeiken fejlesztenek, és az új beruházók nem választják tevékenységi centrumnak például sem Nógrád, sem Somogy megyét, de Békés megyét sem.
Az elemző figyelmeztető jelnek tartja a Magyar Nemzeti Bank kedden közzétett adatát is, amely szerint a magyarországi cégek exportjához 60 százaléknyi importra van szükség, azaz minden száz forintból csak 40 forintot állítanak elő Magyarországon, vagyis alacsony a hazai gazdaság hozzáadott értéke.
Az ország ipari termelésének mintegy kétharmadát hat megye és a főváros adta a KSH adatai szerint. Közülük Győr-Moson-Sopron 13, Budapest 10 százalékkal járult hozzá a kibocsátáshoz, Borsod-Abaúj-Zemplén, Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Bács-Kiskun megyében pedig a produktum 7,7–9 százalékát állították elő.
Az egy lakosra jutó ipari termelés Győr-Moson-Sopron (2,13 millió forint) és Komárom-Esztergom megyében (2,02 millió forint) volt a legmagasabb, ami az országos átlag (792 ezer forint) mintegy 2,7-szerese.
Bár Baranyában 9 százalékos volt a bővülés mértéke, mégis ott a legalacsonyabb az egy lakosra jutó ipari termelés összege (339 ezer forint). Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés és Somogy megyében sem érte el a mutató az országos átlag felét. Nógrád megyében 22 százalékkal esett vissza a termelés volumene. Az országban a négy főnél többet foglalkoztató ipari vállalkozások 7741 milliárd forint termelési értéket állítottak elő az első negyedévben, összehasonlító áron 2,4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A 49 főnél többet foglalkoztató vállalkozások székhely szerinti adatai a lapján az ipari termelés 52 százalékát a gépipar, 19 százalékát a vegyipar adta.
A gépipar meghatározó területén, a járműgyártásban országosan 1,3 százalékkal emelkedett a termelés. Ebben érthetően azok a megyék – Győr-Moson-Sopron, Bács-Kiskun és Komárom-Esztergom megye – járnak az élen, amelyekben autógyárak működnek. A vegyipari kibocsátás összehasonlító áron 5,6 százalékkal bővült, ennek 62 százalékát budapesti, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén megyei székhelyű vállalkozások állították elő.
Virovácz Péter a leszakadó megyék közül egyedül Zalában lát számottevő fejlődési lehetőséget, az önvezető tesztpályának köszönhetően.
Ez számos autóipari céget sarkallhat innovatív beruházásra Zalában. Az ING elemzője Bács-Kiskun megyét hozta fel példának, amelyet nyolc-tíz éve még az elmaradott megyék közé soroltak beruházás, foglalkoztatottság, keresetek tekintetében is. Ám a Mercedes gyár odatelepülése és az autóipari központ kialakítása a beszállítók tucatjait vonta be a termelési folyamatba, képzési centrumok alakultak, és a folyamatos fejlesztések, bővítések egy csapásra megváltoztatták Bács-Kiskun helyét a megyei rangsorban.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.