Az 5G-koalíció a kommunikációs hálózatban rejlő üzleti modellekkel és az alkalmazásukkal foglalkozik, arra keresi a választ, mire lehet igazán jól használni az 5G-t a magyar gazdaságban. Stratégiát is alkotnak róla, amely néhány héten belül elkészül. A mesterséges intelligencia abban különbözik a technológiai platformoktól, hogy ez a rendszer adatelemzések során tanul és döntéseket hoz. A jövőben banki hitelbírálatokról dönthet, vagy épp MR-leleteket értékel ki.
A technológiai kihívások mellett olyan kérdések is felvetődnek, mint például hogy ki a felelős, ha a mesterséges intelligencia rosszul dönt. Hogyan viszonyulunk ahhoz, hogy a kollégám egy robot, és fizet-e jövedelemadót? Ezek olyan kérdések, amelyek túlmutatnak a technológia felhasználhatóságán, meg kell értenünk, mi is a mesterséges intelligencia, kitalálni, mire és hogyan szeretnénk használni
– mondta Palkovics László az IVSZ-Szövetség a digitális gazdaságért Menta 2018 konferenciáján, ahol bejelentette a mesterségesintelligencia-platform megalakulását.
Egyelőre még utópisztikus elképzelésnek tűnhet a mesterséges intelligencia széles körű használata, mivel a magyar gazdaság duális abból a szempontból, hogy a nagyobb vállalatok alkalmazzák a legkorszerűbb technológiákat, a kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége és a 4G-hálózat használata azonban az uniós rangsor végén kullog.
Csak a magyar vállalatok 15 százalékának van olyan irányítási rendszere, amely adatot generál a vállalaton belül.
Ugyanakkor a piaci verseny és a fejlődés nagyon hamar sürgető kényszerként írja majd elő a hazai kis cégeknek, hogy jelentős lépéseket tegyenek a folyamatok elektronizálása felé, különben lemaradnak. A miniszter szerint a magyar kormánynak és a szakmai szövetségeknek van feladata a kkv-k digitalizálódásában, előbbi a technológia finanszírozásában tud segíteni, a szövetségeknek pedig tudatosítaniuk kell ennek fontosságát. A források-támogatások elosztásával a kormányzat is nyomást tud gyakorolni arra, hogy a szektor előreinduljon – mondta a miniszter, aki szerint a hatékonyságot is mérni akarják.
Tavaly körülbelül 530 milliárd forintot költöttek a hazai intézmények kutatás-fejlesztésre, a kormány célkitűzése szerint 2020-ig a GDP 1,8 százalékát fordítják innovációra, tehát 330 milliárddal növelnék az erre fordított összeget – ebbe beleértve az uniós forrásokat és a vállalati finanszírozást is.
A tárcavezető szerint nagyjából 10-15 ezer kkv-nak kellene forrást kapnia kutatás-fejlesztésre, amit részben adócsökkentéssel és direkt támogatásokkal oldanának meg. A kutatás-fejlesztésben a felsőoktatási intézményeknek is nagy szerepet szánnak. Szerdán a kormány elfogadta az új felsőoktatási modellt, amely lehetőséget teremt azoknak az egyetemeknek, amelyek önmagukban sokkal gyorsabban tudnának haladni, de gátolják őket a bürokratikus kötöttségek. Amerikai mintára épülve az ilyen egyetemeket kiveszik az állami egyetemek sorából, létrehoznak egy állami alapítványt, és annyi forrást párosítanak hozzá, hogy annak hozamai fedezzék a korábbi állami forrást.
Az első ilyen a Budapesti Corvinus Egyetem lesz, amelynek saját bevételei jóval magasabbak, mint az állami támogatás, de az adminisztratív szabályok miatt eddig nem tudták jól felhasználni saját forrásaikat.
Mivel ennek a modellnek van kockázata, ezért először olyan egyetemnél vezetjük be, amelynél látjuk, hogy a szervezete, struktúrái, hallgatói és oktatói kiválósága nagyon erős. Úgy fog működni, mint az Egyesült Államokban az egyetemek
– hangsúlyozta Palkovics László.
A kutatóintézetek is nagy átalakulás előtt állnak, ennek előkészülete néhány hónapja kezdődött. Az információs és technológiai miniszter szerint azért van szükség az átalakításra, mert a mostani rendszer az 1940-es évek végén alakult ki, azóta semmilyen reformon nem esett át, és az innovációs és kutatási eredmények összességében nem jók. Egyre többet költ az állam 2002 óta kutatás-fejlesztésre, és ugyanúgy a 22. helyen állunk az uniós innovációs rangsorban.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.