A múlt hét közepe óta emelkedik a Duna vízszintje, a most 24 deciméteres átlagos gázlómélység közel egy méterrel magasabb az elmúlt fél év átlagos vízállásánál, ám a probléma korántsem oldódott meg.
Még nem lehet tudni, hogy a következő hetekben hogyan alakul a vízszint, meddig tart a mostani javuló tendencia. Másfél-két hétig is eltart, amíg a hajók például az Al-Dunáról vagy a Rajnáról Magyarországra érnek, és megkezdhetik a rakodást, ráadásul a jó vízzel még vissza is kell érniük – mondta a Világgazdaságnak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. Ugyanakkor, a szakember tájékoztatása szerint, óriási az igény:
több tízezer tonna hazai áru vár vízi szállításra annak ellenére is, hogy a legsürgősebb tételeket vasúton és közúton már korábban továbbították. A nagy keresletnek megfelelően a folyami fuvardíjak esetenként 50-60 százalékkal megemelkedtek,
amiben közrejátszik a karácsonyi időszak kisebb hajótér-kapacitása és a sok megbízót érintő december végi szállítási határidő.
A magas ár persze kétélű fegyver, hiszen azzal, hogy a vízifuvar-díjak elérik a vasútét, romlik a hajózás versenyképessége.
A helyzetet árnyalja, hogy már szabad vasúti kapacitást is alig találni. Ráadásul – erősítette meg a Világgazdaság felvetését a szakember – a vízi áruszállítók az alacsony vízállás hónapjaiban tartósan is veszítettek ügyfeleket.
Ez most látszik csak igazán, a nagyobb tételű szállítmányokra vonatkozó jövő évi megállapodások megkötése idején.
A 2019-re vonatkozó tárgyalások kedvezőtlen tapasztalata, hogy a szállíttató partnerek nem kívánnak az év egészére vonatkozó megállapodást kötni, mert a hajózás költségben és szállítási időben is kiszámíthatatlanná vált.
Ennek az az oka, hogy az elmúlt években, de főleg az idén a hajózást hosszabb időre megbénító alacsony vízállás miatt nem tudták a vállalt szerződéses kötelezettségeiket teljesíteni, és emiatt komoly veszteségeket kellett elkönyvelniük a hajótársaságoknak.
Még riasztóbb, hogy a Bencsik Attilához érkező jelzések szerint a hajózás megbízhatatlansága miatt több nagy szállíttató a jövőben egyáltalán nem tervez a folyami áruszállítással. Hasonló veszteség történt a délszláv háború idején is, amikor az elpártolt áru egy része csak öt-hat év múltán tért vissza a folyóra, jó része pedig azóta sem.
Megfeleződött a tranzitforgalom
Az év harmadik negyedében a belvízi áruszállítás volumene (1,8 millió tonna) 28, teljesítménye (367 millió árutonna-kilométer) 37 százalékkal csökkent 2017 azonos időszakához viszonyítva. A KSH a romlást a Duna extrém alacsony vízállására vezeti vissza, rámutatva, hogy az áruszállító hajók időnként csak harmad-negyed terheléssel tudtak közlekedni. A magyarországi szakaszon a tranzitforgalom megfeleződött, a belföldi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 64 százalékkal csökkent. | VG
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.