Kinek címezte a Gyáriparosok Európai Kerekasztala (ERT) a napokban bejelentett vállalását, és honnan vár visszajelzést?
Az ERT-t olyan, nagy és régi, európai, részben globális hálózattal is rendelkező vállalatok alkotják, amelyek képesek befolyásolni a kontinens versenyképességét. Ebből adódóan a vállalásunkról közzétett nyilatkozatunk célközönségének nyilvánvalóan az olyan európai politikusokat tekintjük, akik tehetnek a versenyképesség javításáért. A tőlük érkező reagálások várhatóan az ERT Helsinkiben tartandó, májusi testületi ülésén válnak ismertté. (A szervezet évente két ülést tart.) Miközben azonban a leglényegesebb célunk az európai politikusok elérése, kicsit már az új, a választások utáni garnitúrát is meg kívántuk szólaltatni, pozicionálni magunkat előttük.
A részt vevő cégek könnyen dűlőre jutottak egymással?
Mivel a hat pontot megfogalmazó ötvenöt cég nagyon eltérő területen működik – például olajtársaságból is van három-négy a Mol mellett –, olyan konszenzust kellett találnunk, amely mellett minden vállalat kiáll. Ilyen terület a diversity and inclusion, azaz a társadalmi befogadás és a sokféleség elve, ennek követése ugyanis mindenkinek hasznos. A Mol számára egyébként a hat pontból az első négy sokkal kézzelfoghatóbb, de aktívan képviseljük az utolsó kettőt is, amely inkább azokat a vállalatokat érinti, amelyek távoli országokkal, például Kínával vagy az Egyesült Államokkal kereskednek, és amelyeknek a szabadkereskedelmi és a szabadalmi kérdések az elsődlegesek. Az üzenet tehát kiment. Kíváncsian várjuk, hogyan reagálnak majd rá az új brüsszeli illetékesek, és hogy miként tudjuk az elképzeléseink megvalósítását folytatni.
A hat pontból több is olyan, amelynek a teljesítése egyébként is üzleti érdekük a cégeknek. Miért kerültek ezek a vállalások közé?
Valóban vannak ilyen, egyszerűen a versenyképességet érintő pontok, például a digitalizáció, amelyből nem szabad kimaradni. Ám iparáganként más-más a digitalizációs szint, így lemaradhat az olajipar is, ha nem tart lépést ezen a téren. A big data kezelése viszont főként a lakossági fogyasztói szegmensben dolgozó cégeknek fontos. Enélkül ma már nehéz olyan kínálatot nyújtaniuk a fogyasztóknak, amely mellett versenyképesek maradhatnak. Más pontok viszont nem ilyen egyértelműek, ráadásul nem is mindenki foglalkozik velük azonos súllyal.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.