Az ingatlanközvetítői szakma megújítását tűzte ki célul a Magyar Ingatlanszövetség (Maisz). A szövetség ingatlanközvetítői bizottságának új elnöke, Kövesdi Marcell a Világgazdaság kérdésére kifejtette, hogy a megújuló szakbizottság a technológia, a szabályozás, a képzés, a hazai és nemzetközi legjobb gyakorlatok bemutatásán, a hozzáadott értéket adó és az ügyfél-elégedettséget növelő szakértők összefogásán, valamint a szakmai együttműködések elősegítésén és új alapokra helyezésén keresztül tervezi segíteni az ingatlanközvetítők átvezetését a 21. századba.
Magyarországon jó néhány éve a KSH 25-27 százalékra tette az ingatlanközvetítők részarányát az ingatlanpiacon, a Maisz saját elemzése most 30-35 százalékra taksálja részesedésüket. Ez még mindig rendkívül alacsony érték, a közeli cseh piacon 60 százalék körüli, az angoloknál pedig tartósan 90 százalék feletti az arányuk. Magyarországon az ingatlanközvetítők elutasítottságán nem enyhített a technika fejlődése, a digitalizáció terjedése, az eladók nagy többsége továbbra is saját maga lát neki ingatlanja értékesítésének.
Kövesdi Marcell külföldi tapasztalatait, nemzetközi konferenciák előadásait elemezve úgy látja, egyre nagyobb szerepe van a hozzáadott értéknek, az embernek. Az ingatlanközvetítés nem tömegtermék eladásáról szól, hanem jellemzően az ügyfelek legértékesebb vagyontárgyának jó áron történő értékesítéséről. A nagy hagyományokkal rendelkező nyugat-európai, amerikai lakáspiacokon egyidejűleg mindössze 10-12 megbízáson dolgoznak a közvetítők, akiknek szakértelmét az ügyfelek is elismerik.
Mindehhez képest a magyarországi lakáspiac felpörgése is hozzájárult ahhoz, hogy az aranybányának vélt ingatlanozásba sokan beleugrottak, majd jellemzően két-három hónap múlva abbahagyták. Sokan fel sem mérték, hogy mekkora hatással tudnak lenni emberek életére, és azt sem, hogy az alatt a pár hét alatt nagyon sok kárt okoztak, akár milliókkal árazták alul az eladott ingatlanokat, vagy nem megfelelő időben adattak el ingatlanokat. Ezek a gyorstalpalókon végzett közvetítők az ügyfeleiket nem szándékosan, de megrövidítették, tovább nehezítve azok törekvését, akik a szakma elismertetésén dolgoznak – hangsúlyozza Kövesdi Marcell, aki saját közvetítő irodáján és ingatlanhirdetési portálján keresztül gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik a piacról.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.