Noha a magyarországi autópályák már minden szomszédos ország államhatáráig elérnek, a folytatás egyelőre várat magára. Romániában folyamatosak a botrányok a pályaépítések körül, míg Ukrajnában a korrupció miatt szálltak el az árak, és ezeket nemigen tudják kigazdálkodni az államkasszából. A legfontosabb szlovák sztráda a legjobb esetben is csak hat-hét év múlva készülhet el, alternatívaként a magyar utakat használhatják az autósok, például hamarosan Pozsony és Kassa között. A szerbek eközben építkeznek, ma már a görög tengerpart felé vezető teljes hosszában autózható.
Románia minden szempontból számottevő lemaradásban van a térség országaihoz képest az infrastruktúra-hálózat bővítése, korszerűsítése terén. Miközben az elmúlt harminc évben egyetlen kilométernyi vasúti szakaszt sem villamosítottak, a 800 kilométert alig meghaladó autópályahossz tekintetében az országot – területe nagyságához mérten – még a nemrég háborúk sújtotta balkáni államok is lekörözik. Bár a mindenkori kormányok kivétel nélkül több száz kilométernyi gyorsforgalmi út megépítésére tettek ígéretet, a megvalósítás folyamatosan elmarad a vállalásoktól és az elvárásoktól.
Ráadásul a sztrádahálózat bővítése terén a közeljövő sem kecsegtet látványos előrelépéssel. Országszerte kevesebb mint kétszáz kilométer szakaszon zajlanak autópálya-építési munkálatok, mindebből idén a legjobb esetben negyvenet adnak át a forgalomnak.
Erdélyben többek között annak a sztrádának hatvan kilométeres szakaszán folyik a munka, amely a magyar–román határt Kolozsvárral köti majd össze – ezt még az amerikai Bechtel társaság hagyta félig készen a hat évvel ezelőtti botrányos szerződésbontást követően. Bár a 415 kilométeresre tervezett észak-erdélyi sztrádához hasonlóan ennek a szakasznak is régen el kellett volna készülnie, Razvan Cuc román közlekedési miniszter nemrég tett munkalátogatása során azzal dicsekedett, hogy a román kivitelezők hamarabb eljutnak az országhatárig a pályával, mint a magyarok Ártándig.
Minőségi problémákra hivatkozva a bukaresti közlekedési tárca megtagadta egy 21 kilométeres, Lugos és Déva között nemrég elkészült szakasz átadását, és szerződést bontott az építő spanyol cégcsoporttal, amely emiatt perrel fenyegetőzik. Ezzel egy időben a romániai infrastruktúra-fejlesztést monitorozó Pro Infrastructura szervezet aláírásgyűjtésbe fogott, és követeli az érintett szakasz átadását, mivel szerinte az állami autópálya-kezelő által észlelt rendellenességek nem jelentenek veszélyt a közlekedésben részt vevőkre. Különben a bukaresti hatóságok nem foghatják a pénzhiányra a sztrádaépítés elmaradását, Románia ugyanis a nagy infrastrukturális befektetésekre rendelkezésére álló uniós források mindössze 25 százalékát hívta le 2014 és 2020 között.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.