A piaci konszenzus szerint 3 százalék lehetett szeptemberben a hazai árnövekedés üteme éves alapon, azaz tíz bázisponttal alacsonyabb az augusztusban kimutatottnál. A pontos számokat holnap publikálja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Nem zárható ki azonban, hogy pozitív irányú meglepetést hoznak az adatok. Szeptemberben ugyanis számos dohánytermék átárazódott, viszont az árcédulák átragasztása inkább a hónap második felére esett.
Kérdéses, hogy a KSH adatgyűjtési módszere miatt ebből az átárazásból mennyi jelenhetett meg már a szeptemberi hónapban –
jegyzi meg Eppich Győző, az OTP Elemzési Központ szakértője.
Könnyen elképzelhető ugyanis, hogy az áremelkedés nagyobb része csak októberben jelenik meg a statisztikában. Középtávon az inflációs mutató legörbítése várható attól is, hogy júliusban estek a termelői búzaárak, az aratási szezon eredményei ugyanis jellemzően ekkor jelennek meg az árakban, ami lassacskán begyűrűzik majd a feldolgozottabb fogyasztói élelmiszerek áraiba is, ha a kedvező hatást a gyártók és a kereskedők hajlandók megosztani a vásárlókkal.
Csütörtökön a tengerentúlon publikálják a szeptemberi maginflációs mutatót. Noha az elemzők nem várnak érdemi változást az előző havi 2,4 százalékos értékhez képest, ettől még rendkívül fontos információkat hordozhatnak a részletek. Ennek az az oka, hogy bár az év eleje óta az Egyesült Államok növekedése valamelyest lelassult, mi több, a legfrissebb bizalmi indikátorok alapján a feldolgozóipar és a szolgáltató szektor is nagyon gyenge harmadik negyedévet produkált, a monetáris politika szempontjából fontos maginfláció most mégis 2,4 százalékon áll.
A 2 százalékost meghaladó maginfláció mögött részben átmeneti, részben pedig tartós folyamatok állnak – húzza alá Módos Dániel, az OTP stratégája. A legjelentősebb felhajtó hatást a Kínával szemben megemelt vámok, a használt autók árának emelkedése, valamint a repülőjegyárak emelkedése okozza.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.