Az itthon 428 ezer munkahelyet teremtő, a magyar GDP 8,5 százalékát generáló turizmus iparág 2020. március 14-én leállt és radikális változásnak indult. Az egymásrautaltság végett, ha egy gyógyfürdő csődbe megy, akkor a környék szálláshelyeinek és vendéglátó egységeinek sem lesz vendége – írja közleményében a szallas.hu “Nemcsak a külföldi turisták hiánya, hanem a helyiek szokásainak átalakulása is negatívan hat.
Egy németországi elemzés szerint az emberek 91 százaléka jelenleg kevesebbet költ az éttermi látogatásokra és a szabadidős tevékenységekre, ötből négyen az utazásra fordított kiadásaikat is visszafogták
– mondta Szigetvári József, a Szallas.hu Csoport vezérigazgatója. – Ezzel elindul egy ördögi kör: ha nem költünk étteremben, akkor a helyi étterem tulajdonosa is kevesebbet vásárol a helyi zöldségesnél, elhalasztja a fogászati kezelést, az autóvásárlást és így tovább.”
A KSH adatai szerint 2019-ben a külföldiek és a magyarok összesen 31 millió vendégéjszakát töltöttek Magyarországon. A Szallas.hu elemzői szerint idén 43-48 százalékkal csökken a vendégéjszakák száma, ami 250-300 milliárd forint kiesést okoz a turizmusban. “Ez a bevételkiesés a szektoron kívül leginkább a szolgáltatásokra és mezőgazdaságra, de az építőiparra és akár az energetikai szektorra is kihat, például kevesebb korszerűsítés, kevesebb napelem telepítés várható a következő hónapokban, mivel spórolnia kell a turizmus szereplőinek” – mondta a szakember. Mivel az ágazatot ért veszteség nemcsak önmagára, hanem más szektorokra is hatással van,
a magyar gazdaság ennek nagyságrendileg a háromszorosát, közel 800-900 milliárd forintot veszít.
Szigetvári József azt is hozzátette, hogy a turizmus és vendéglátás lesznek az utolsók az iparágak között, melyek ismét fel tudnak pörögni.
A járvány ugyanannyira sújtja a globális hotelláncokat, mint a balatoni nyaralójukat kiadó családokat. A Szallas.hu szerint azok fognak majd jobban kijönni a válságból, akik gyorsan tudnak alkalmazkodni az új igényekhez. “Már most látszik a megnövekedett igény a tisztaságra, ami várhatóan évekig fontos tényező lesz a szállásfoglalásnál – avatott a részletekbe a vezérigazgató. –
A teljes ellátás még népszerűbb lesz, miután hónapokig magunknak kell a bevásárlást és a főzést megoldani.”
A szakember azt is elmondta, hogy a kijárási tilalom végén népszerűek lesznek a kuponos ajánlatok, az olcsóbb szálláskategóriák és az akciók, mert sokan csak ezeket engedhetik majd meg maguknak. A cég előrejelzései szerint várhatóan inkább a saját autós vagy biciklis kirándulást fogják választani a vendégek a repülős és vonatos utazásokkal szemben.
A belföldi turizmus így akár még az idén újraindulhat, de előrejelzések szerint a nemzetközi utazásokra, így a külföldiek érkezésére akár másfél évet kell várni. Összességében a magyarországi turizmus újraindításával, élénkítésével sokat tehetünk azért, hogy kevesebben váljanak munkanélkülivé hazánkban és kisebb legyen a gazdasági visszaesés.
A Szallas.hu elmezői tehát öt trendet látnak a válság után:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.