Több mit 40 ezer felhasználója körében felmérést végzett Magyarország legnagyobb közösségi szakemberkeresője, a joszaki.hu. Arról kérdezték a többnyire egyéni vállalkozókból álló felhasználóbázisukat, hogy miként érintette őket a koronavírus miatt kialakult válsághelyzet.
A válaszadók 22 százaléka egyáltalán nincs foglalkoztatva ebben az időszakban, számukra tehát teljességgel ellehetetlenült a munkavégzés. De nem könnyű az ügyfélszerzés azoknak sem, akik nem szakadtak ki a munka világából: a közel ezer kitöltő túlnyomó többsége úgy nyilatkozott, jóval nehezebb számukra klienseket szerezni, mint a vírust megelőző időszakban.
Érezhetően kevesebb most a kereslet. Sokan magyarázat nélkül mondják vissza a munkát
– panaszkodott egy válaszadó. Más azt emeli ki:
az emberek félnek, zárkózottabbak, nem engedik be az otthonukba. Így nem csak az anyagi gondok, a vírus terjedése miatti aggodalom is távol tartják az ügyfeleket.
A joszaki.hu-n a válaszadók közel fele nyilatkozta, hogy a bevételek visszaesése „elképesztő mértékben” érinti őket vagy családtagjaikat. További 30 százalék úgy fogalmazott, „jelentősen” hat rájuk a jövedelemkiesés.
A legtöbben úgy vélik,
körülbelül 3 hónappal kell számolnunk, de azok sincsenek kevesen, akik szerint a vírus okozta visszaesés még fél évig is eltarthat.
A válaszadók felét aggodalommal tölti el, hogy egyáltalán nincsenek megtakarításaik erre az időszakra, ezért minden eddiginél jobban rá is kényszerülnek a munkavállalásra. Akiknek azonban sikerült tartalékokat képezni, azoknak közel fele több mint 3 hónapra elegendő pénzt tett félre.
Körülbelül a válaszadók fele mondta azt, hogy ugyanannyiért dolgozik, mint eddig, míg másik 50 százalék kénytelen olcsóbban is elvállalni ugyanazt a munkát. A válaszadók felének munkahelye teljességgel meg is szűnt, míg felük foglalkoztatása átmenetileg szünetel.
A kitöltők 13 százaléka váltott karriert, hogy átvészelje ezt az időszakot. Érdekes módon nem csak a fiatalabb generáció ilyen rugalmas: a negyvenes éveikben járók épp olyan tettrekésznek mutatkoztak a szakmaváltást illetően, mint a 20 és 30 közöttiek. A vállalkozókedv csak 50 fölött látszik csökkenni.
A szakmaváltók közel háromnegyede elárulta, hogy egyelőre a váltás sem juttatta vissza őket a korábbi anyagi színvonalukra. Kevesebb, mint harmaduk keres többet, mint előző munkakörében. Mégsem csüggednek: a legtöbben úgy értékelték, maximálisan elégedettek ezzel a döntésükkel, tehát vélhetően jobban jártak, mintha eredeti foglalkozásuknál maradtak volna.
És hogy szeretnének-e később visszatérni az eredeti munkájukhoz? A kitöltőket ez is megosztotta: közel felük már nem térne le az újonnan választott pályáról. A másik 50 százalék visszatérne ugyan eredeti szakmájához, ám csak azzal a feltétellel, ha megtarthatja az újat is.
A válaszadókat nem a pesszimizmus jellemzi, hiszen a legtöbben önfejlesztéssel és szolgáltatásfejlesztéssel készülnek a vírus utáni időszakra, miközben igyekeznek óvni az egészségüket is. Más úgy fogalmazott: résen lesz, bizakodik és teljes mellbedobással dolgozik, amihez rengeteg kávét tervez elfogyasztani.
A koronavírus az élet minden területén elősegítette a digitalizációt, ez alól nem kivételek a szakemberek sem. A joszaki.hu weboldalán például a karantén alatt 23,6 százalékkal nőtt a regisztrált szolgáltatók száma. Hasonlóképpen nőtt a munkájuk iránti kereslet is: a közösségi szakemberkereső 2019 júniusa és 2020 júniusa között 10,6 százalékos emelkedést tapasztaltak az ajánlatkéréseknél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.