BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A repülőtereken enyhülhet a tax-free shopok szabályozása

A légi kikötők érdekvédelmi szervezetei arra kérik az Európai Uniót, hogy a jogszabályokkal tegye lehetővé az unión kívüli országokból érkező utasok vám- és adómentes vásárlását az európai repülőtereken. Az érkezési oldalra telepített duty-free üzletekkel a repülőterek és azok kiskereskedelmei is új bevételi forráshoz juthat.

Az érkező oldali vám- és adómentes üzletek a világ legtöbb repülőterén megtalálhatóak, az Európai Unió azonban mindeddig „féloldalas” megoldásra adott lehetőséget, azaz csak az indulási oldalon vásárolhatnak az utazók különféle termékeket vám- és áfamentesen.

Ezzel szemben, az unión kívüli gyakorlat az, hogy mind az érkezési, mind az indulási oldalon kedvezőbb áron vásárolhatnak az utasok, így az EU-n kívüli országok repülőtereinek kiskereskedői versenyképesebbek európai társaiknál.

A tax free shopok érkezési oldalon való engedélyezésével az utasok ajándékvásárlási költéseinek egy része Európába kerülne,

hiszen az érkezési oldalon történő vámmentes értékesítés az EU kiskereskedelmi forgalmának 20-30 százalékát teheti ki

– derül ki az Európai Utazási Kiskereskedelmi Szövetség (ETRC) és a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa európai szervezete (ACI) közreműködésével a York Aviation által készített felmérésből.

Illusztráció. Fotó: Soeren Stache/dpa-Zentralbild/dpa

Az érkezési vámmentes üzletekről szóló jogszabály-módosításról az ETRC már tárgyal az Európai Bizottsággal és az egyes kormányokkal, hiszen a kezdeményezés lehetőséget teremthet arra, hogy a repülőterek nem légi közlekedésből származó bevételeiket növeljék.

Az európai légi kikötők jövedelmük átlagosan 40 százalékához jutnak például

  • a parkolási díjakból, a reklámokból,
  • az élelmiszer eladásokból,
  • a kiskereskedelmi koncessziós engedélyekből
  • és a reptér területeinek bérbeadásából.
  • Az érkezési duty-free üzletek 4,3 milliárd euró bruttó hozzáadott értéket (GVA) és 1,6 milliárd eurós adóbevételt hozhatnak,

    és több mint 40 ezer munkahelyet teremthetnek

    – derül ki a York Aviation felméréséből.

    A segítségnyújtás azért létfontosságú, mert a légi közlekedési szektor az összeomlás szélén áll: szeptemberben az európai repülőterek utasforgalma 73 százalékkal csökkent éves összehasonlításban, január óta összesen 1,29 milliárd utassal volt kevesebb.

    Az ACI figyelmeztetett arra,

    hogy év végéig kétszáz európai reptér kerül a csőd szélére, amennyiben nem tér vissza az utasforgalom.

    Ez egyhamar nem történik meg, hiszen a várakozások alapján az utasforgalom legkorábban 2024-ben térhet vissza a tavalyi szintre. A veszélyben lévő repülőterek bezárása esetén az európai bruttó hazai termék 12,4 milliárd eurótól esik el és 277 ezer munkahely tűnik el.

     

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.