A váratlanul betörő koronavírus-járvány miatt most egy éve satufékezett és kritikus második negyedévet produkált az építőgéppiac, amelynek szereplői eleve 5-10 százalékos visszaeséssel számoltak 2020-ra az előző évek szédületes növekedése után.
A pandémia előtt megfogalmazott éves előrejelzés alapjaiban látszott megdőlni a befagyott rendelések, majd a gyártási és szállítási problémák miatt, és egészen a harmadik negyedévig úgy tűnt, hogy drasztikus lesz a csökkenés
– mondta a Világgazdaságnak Varga Ákos, az Építőgép Forgalmazók és Bérbeadók Szövetségének (ÉBSZ) elnökségi tagja, a Terra Hungária Kft. ügyvezetője. A JCB építőgépek kizárólagos magyarországi képviseleteként a Terra Hungáriánál megtapasztalták a Brexit és az angliai járványhelyzet következményeit is, ugyanis hetekre teljesen leállt az építőgépek angliai gyártása. Amikor végre újraindult, akkor a súlyos alkatrészhiánnyal küzdöttek a gyárakban, és a dolgozók vírusos megbetegedése is gondot okozott. A gyártás normál üteme csak az év végére állt vissza, ám végül sikerült leszállítani az összes megrendelt gépet.
A magyarországi kereskedők 2019-ben 2450 építőgépet értékesítettek, 2020-ban 2250-et, csupán 8 százalékkal kevesebbet, mint az előző, magas bázist adó évben, vagyis a várakozásoknál is jobb lett az eredmény.
A piac nem a járvány levonulása miatt pörgött fel, hanem a hatásainak az ellensúlyozására meghirdetett munkahelymegőrzési támogatási program és a beruházástámogatások nyomán. Olyannyira beindultak az 50-70 százalékos vissza nem térítendő támogatással ösztönzött gépvásárlások, hogy az utolsó negyedévben adták el az éves mennyiség csaknem felét – közölte Varga Ákos. A Terra Hungária például a szokásos havi húsz gép helyett novemberben és decemberben is csaknem hatvanat értékesített.
Az év végi csúcsforgalomnak köszönhetően az építőgép-forgalmazó és szerviztársaság nettó árbevétele több mint tízmilliárd forint volt, meghaladva a tízmilliárdhoz közelítő 2019-es rekordot.
Terv fölött teljesített a vevőszolgálat is, mert a folyamatosan dolgozó munkagépek javítására, az elhasználódott alkatrészek pótlására jóval többet költöttek a cégek, mint korábban.
Kevésbé volt viszont jó üzlet a bérbeadás és a használt gépek kereskedelme, amelyet éppen az állami piacélénkítés kötött gúzsba
– mondta Varga Ákos. Tavaly ugyanis a támogatás felhasználásával kevesebb pénzért lehetett új gépet vásárolni, mint támogatás nélkül használtat, ráadásul a beruházó cégek nem bővítették, hanem frissítették a gépparkjukat. A beszámított régi gépeken a kereskedők nem tudtak túladni, mert a külföldi vevők nem tudtak idejönni, a magyarok pedig nem igazán tudtak külföldre menni üzletelni.
A pályázatok nyertesei a minikotrógépek és az árokásó-rakodó gépcsalád, ám lánctalpas kotrógépből kevesebb fogyott, mert nem igazán élvezett előnyt a támogatások odaítélésénél. A Terra így is a tizedével többet értékesített JCB-ből. Most érkezik az országba az első elektromos meghajtású JCB minikotró, ám az elektromos építőgépek és a hagyományos dízelüzeműek közötti árkülönbség a tömeges gyártás beindulása előtt nem tud szűkülni. A Terra Hungária egyelőre az építőipari ágazatnak való kitettségén akar csökkenteni, új ágazatok, más piacok felé is nyit. Januártól a raktározás, szállítmányozás területén is alkalmazható, 16–50 tonnás autódaruk, az osztrák-kínai vegyesvállalat, a Palfinger és a Sany termékeinek magyarországi márkaképviseleteként igyekszik új lábat növeszteni. Tervbe vette arculata megújítását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.